Az első félév sivárnak látszik a légi szállításban. Ezt mondatot egy szállítmányozó vállalat cégvezetőjétől idézi 2023 első hat hónapjára vonatkozó előrejelzésében a The Loadstar szállítmányozási szakportál. A szakember hozzátette még, hogy aki azt vizionálja, hogy a március erősödést hoz az üzletben, annak dolgoznia kell még a várakozásain. Szerinte ez csupán vágyálom.
A menedzser jóslatát alátámasztani látszanak a számok. A légi szállítási tarifákat követő hongkongi TAC Index alapján számított Baltic Airfreight Index január közepén egy hét alatt nyolc százalékkal gyengült. Ez azt jelenti, hogy 34 százalékkal volt egy évvel korábbi értéke alatt.
A Baltic Airfreight Index a Baltic Exchange Information Sevices Limitedről kapta a nevét. Az index egy kilogrammra vetítve ad tájékoztatást dollárban a legnagyobb nemzetközi szállítási központok – London, Frankfurt, Hongkong, Chicago, Sanghaj, Szingapúr – közti légi szállítási tarifákról.
Forrásaink szerint a piac “halott”, egyrészt a kínai holdújévi holtszezon, másrészt a koronavírus-járvány év eleji kínai berobbanása miatt. Az hitelkamatok nőnek, a kereslet csökken – jellemezte a helyzetet Neil Wilson, a TAC szakértője. A légi forgalmi tarifák két dollár/kilogramm alá csökkentek a Vietnám-Európa útvonalon, miközben az USA nyugati partjára jelenleg semmit sem szállítunk – mondta január végén Nick Coverdale, az légi szállításra szakosodott Aeromar vezetője.
A Kína-Európa útvonalon az év első hónapjának második felében 10 százalékkal, 4,35 dollár/kilogrammra csökkentek az árak. Az régióban Délkelet-Ázsiában alacsony maradt a kereslet az év első heteiben, kivéve Hanoit, Vietnám fővárosát, ahol az ünnepi előkészületek idején a légi szállítmányozók szolgáltatásai iránt is nőtt a kereslet.
Európáról szólva a szakértők úgy látják, hogy a szállítási vállalkozások szokásos halvány első negyedéves üzletmenettel számolhatnak. Egyelőre nem kell torlódásokra számítani a légi szállításban.