Egy évvel ezelőtt, 2021 és 2022 fordulóján az a hír járta a szállítmányozó szakma cégvezetőinek körében, hogy a szállítási láncok oly mértékben szétzilálódtak, hogy az év végéig nem fognak helyrerázódni. „El kell majd halasztani a karácsonyt!” – foglalták össze a probléma lényegét.
A tengeri áruszállítást olyan hullámvasútra ültette a koronvírus-járvány, amelyről a pandémia alacsonyabb fokozatát hozó 2022-es évben sem tudott leszállni – derül ki az amerikai Freightwaves hírportál összefoglalójából.
A hír ügyfeleikhez is eljutott, akik azzal reagáltak, hogy előrehozták szállítási megrendeléseiket. Ez ami elindított egy ördögi kört. Túl sokan akartak minél előbb hozzájutni árujukhoz, ami késéseket okozott a szállításban, mire még többen próbálták felgyorsítani megrendeléseik teljesítését, ami még több szállítási dugót okozott. A végső következmény az lett, hogy az év elejére előrehozott szállítások 2022 második felében enyhítették a szállítmányozókra nehezedő megrendelési nyomást.
Ennek velejárója volt azután, hogy az év utolsó hónapjaiban csökkentek a tengeri szállításban jelentkező késések. Már az ősz közepén jelentős javulást mutatott a dán Sea-Intelligence tanácsadó cég Global Liner Performance (GLP) indexe. A GLP készítéséhez 34 különböző tengeri útvonal forgalmát vizsgálják 60 tengeri konténerszállító vállalat hajóit nyomon követve. Az októberi jelentés szerint e cégek szállítmányainak 52 százaléka érte el határidőre célállomását. Ez 6,6 százalékpontos javulást takart szeptemberhez képest.
Az átlagos késési idő 5,56 nap volt, ami 0,31 napos csökkenést takart. A szakértők jó jelnek tekintették, hogy a késések hat napon belülre kerültek. A legrosszabb időszaknak számító 2021-es év után az annál valamivel kevésbé rossz 2020 késéseire emlékeztettek.
Tovább javult a helyzet novemberben. Ebben a hónapban már a tengeri konténerszállítmányok 56,6 százaléka érkezett meg időben a céljához. Ez volt a legjobb adat 2020 augusztusa óta. Óriási a javulás, ha a 2022. januári pontatlansággal hasonlítjuk össze. Akkor csak a hajók 30,4 százaléka érkezett pontosan a kikötőkbe. Ugyanakkor a járvány előtti „boldog békeévekhez”, 2018-2019-hez képest még mindig nagyon nagy a lemaradás. Akkor a hajón utazó konténerek 74 százaléka érkezett pontosan.
Az átlagos késés 2022 utolsó előtti hónapjában 5,04 nap volt. Ez 37 százalékkal alacsonyabb, mint a januári 7,95 napos késési adat. Utoljára két évvel korábban, 2020 októberében volt a hajók átlagos késési ideje öt nap. Persze 2018-2019-ben 4,05 napot jelzett ez a mutató.
Összességében tehát azt láthatjuk, hogy valamivel több mint 50 százalék az esélye annak, hogy a tengeri konténerszállítmányok pontosan érkezzenek a célállomásukra. Nyitott kérdés, hogy a Kínában 2022 végén, 2023 elején újra felerősödött koronavírus-járvány hogyan befolyásolja majd ezt. A nagyjából 50-50 százalékos esély azt jelenti, hogy a szállíttatók és a szállítmányozók egy érme feldobásával tippelhetik meg, hogy konténereik időben megérkeznek-e hosszú tengeri útjuk megtétele után.
Különös jelentősége van a határidők tekintetében a jól, megbízhatóan és kiszámíthatóan működő kínai vasúti tranzitnak. A Hszian városából indulő vonatok 18-19 napos futásidővel érkeznek a budapesti terminálra. A háború csak kisebb fennakadásokat okozott ebben a fogalomban és ez az alternatív szállítási mód egyre népszerűbb a logMASter ügyfeleinek és partnereinek körében. Akár néhány száz kilós küldeménye, akár komplett konténer rakománya van Kínából, keresse értékesítő kollégáinkat bizalommal – biztosan nem fog csalódni ebben a szolgáltatásunkban.