A fogyasztóknak fel kell készülniük arra, hogy reményeikkel ellentétben, nem fog olyan gyorsan visszahúzódni az infláció, mint amire az elmúlt év vége óta az USA-ban és Európa nagy részén számíthattak – figyelmeztetnek logisztikai szakemberek a CNBC tudósítása szerint.
A tengeri szállítási költségek 2022. nyár vége óta csökkennek, akárcsak a szállítást megdrágító üzemanyagárak, ám jelentős készletek halmozódtak fel a megrendelők, a szállítmányozók és a logisztikai vállalatok raktáraiban. A háttérben az áll, hogy a magas infláció miatt gyengült a fogyasztói kereslet, ezért a szállíttató cégek nem tudtak túladni árujuk egy részén.
Miközben a légi, a tengeri és a belső közúti szállítási költségek csökkentek, megjelent egy újabb túlkereslet, ami 2023-ban felfelé hajtja az árakat – mondja Brian Bourke, a SEKO Logistics logisztikai vállalat kereskedelmi igazgatója. A raktárterületek iránti keresletről van szó, aminek egyik oka, hogy kevés új raktárépület épült az elmúlt években az USA-ban.
Ez várhatóan a közeljövőben sem változik, ugyanis a magas kamatok megdrágították a beruházásokhoz szükséges hiteleket – teszi hozzá ehhez Chris Huwaldt, az intelligens raktározási lehetőségeket kínáló WarehouseQuote elnökhelyettese. Így várhatóan kevesebb és drágább új raktár kapacitások keletkeznek.
A várható raktárhiány egyik következménye, hogy lassul a konténerek “kiürülése”, tovább marad a konténerekben az áru és az ügyfelek hosszabb költségmentes időt kérnek a konténerek használatára. Ráadásul sokszor le sem veszik a konténereket a szállítójárművekről, elsősorban a vasúti tehervagonokról. Ennek hosszabb távon súlyos anyagi következményei lesznek.
A szállíttatók szerződései szerint egy ideig külön díj fizetése nélkül használhatják a bérbe vett konténereket, ám amikor ez az idő lejár, életbe lép az úgynevezett per diem, azaz napi díjszámítás. Ez egyfajta kötbér, amit azért kell fizetni, mert a konténer nem kerül vissza gyorsan a szokásos árufogalmi körforgásba. Ezt a költséget tetézi, hogy egy idő után a szállítóeszközök visszatartásáért is fizetni kell. Az állásdíjak egyfajta átalány-kártérítésnek számítanak, melynek az az alapja, hogy ezek járművek hiányoznak az újonnan érkezett áruk szállításából.
Ez a kétféle költség azután összesítve több tíz millió dollár kifizetéséhez vezet, amit a vállalatok megpróbálnak áthárítani fogyasztóikra. Ezzel táplálják az inflációt.
A szakértők 2023 második és harmadik negyedévére várják a per diem konténer költségek megugrását. Ez a kiadás meg fogja fejelni az amúgy is történelmi csúcsokat ostromló raktározási költségeket.
Társaságunk 2023-ban 1000 raklaphellyel bővítette tárolási kapacitását. Amennyiben a fuvarozási igényeikhez kapcsolódóan átmeneti tárolást vagy tartós raktározást szeretnének igénybe venni, örömmel állunk rendelkezésükre!