A tengeri szállításban is nagy változást hoz az orosz-ukrán háború: LNG szállítás jövője

LNG szállítás hajón
A folyékony gáz iránti kereslet az egész világon nő. Az európai országok a vezetéken szállított orosz földgáz alternatívájaként vásárolják. A feltörekvő ázsiai államok a széntüzelésre alapuló áramtermelés kevésbé környezetszennyező alternatíváját látják benne.

A világ óceánjain 2022 áprilisában 641 LNG-tanker hajózott. Ezek a hajók mínusz 163 Celsius-fokra lehűtve, folyékony állapotban szállítják a földgázt. Nagyjából 70 százalékuk a dél-koreai hajógyárakban épült. Az LNG-szállító hajók átlagos ára 2022-ben 250 millió dollár (92 milliárd forint) volt, ami jóval meghaladja a 2021-es 200 millió dollárt.

A folyékony gázt (LNG) szállító hajókat gyártó vállalatok kiváló évet zártak 2022-ben – idézi a Financial Times cikkét a Future Fuels hírportál. A vásárlók összesen 163 hajó szállítására adták fel megrendeléseiket tavaly, ami kétszer több, mint 2021-ben és a legmagasabb adat 2011 óta – idézi a hírportál a brit-amerikai Refinitiv pénzügyi adatszolgáltató cég számait.

Kaushal Ramesh, az LNG piacát követő Rystad Energy vezetője szerint 2023-ban kevésbé nőnek majd a megrendelések, mint 2022-ben, de a növekedési tendencia kitart. A következő években évente több mint 50 LNG-tankerre érkezhet új megrendelés. A vásárlások megugrása azonban várhatóan nem hoz ezzel arányos profitnövekedést.

Szakértők szerint a magas acélárak, a munkaerőhiány és a hajógyártási kapacitások szűkössége komoly korlátokat jelent. A gyártók várhatóan nem tudják úgy kihasználni üzletük hitelen jött fellendülését, mint ahogy szeretnék.

Az ágazatot a koreai hajógyárak uralják, amelyek úgy vélik, hogy a nehézségek ellenére javítani tudják pénzügyi mutatóikat. A Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering és a Samsung Heavy Industries vállalatok, amelyek 2021-ben nettó veszteséget könyveltek el, arra számítanak, hogy 2023-ban már profittal zárják az évet. A Daewoo elismeri, hogy a magas acélárak elnyelik bevétele jelentős részét, a Samsung az árengedmény reményében tárgyal az acélgyártókkal.

A koreai cégek egyébként a 163 tavalyi megrendelésből 105-öt vittek el. Megrendelésállományuk a következő három évre teljesen leköti gyártási kapacitásaikat.

Elemzők szerint a megrendelések zöme Katarból érkezhet. Az Arab-öböl menti ország északi gázlelőhelyét bővíti. LNG-kiviteli kapacitását a jelenlegi évi 77 millió tonnáról 2027-re 126 millióra akarja növelni. Becslések szerint az északi mezőről származó gáz exportjához 150 nagy LNG-szállító hajóra van szükség.

LNG

További cikkeink a tengeri szállítás változásairól.