Várhatóan nem fognak jelentősen mérséklődni a konténerszállítási díjak 2023-ban, mivel a nagy tengeri fuvarozó vállalatok ellenőrzésük alatt akarják tartani az árakat – idézi a The Loadstar szállítmányozási hírportál a Korea Maritime Institute (KMI) kutatóintézet legfrissebb előrejelzését. A tengeri szállítási költségeket az fogja meghatározni, hogy a hajótársaságok saját érdekeiknek megfelelően korlátozni fogják a konténerszállítási kapacitást.
A következő időszakban nem attól várják majd profitjuk növekedését, hogy növelik piaci részesedésüket, hanem attól, hogy ellenőrzésük alatt tartják a szállítható mennyiséget – mondta Ko Byung-woo, a KMI kutatási igazgatója az Oceans and Fisheries Outlook konferencián. Az egyre inkább oligopollá váló piacon a vállalatok versenye piaci részesedésük növeléséért nyomást gyakorolt a szállítási díjakra, ám ebben a harcban egyik cég sem ért el áttörést.
Ugyanakkor együtt képesek ellenőrizni, hogy hány konténer kel útra a világ óceánjain – fejtegette Ko. Ezért meg tudják akadályozni, hogy a konténerszállítási tarifák csökkenjenek. A világ tíz legnagyobb tengeri konténerszállító cégének piaci részesedése 2000-ben még csupán 51 százalék volt, ám húsz év alatt 82 százalékra növekedett.
A tengeri szállítást uraló vállalatok 18 százalékkal csökkentették kapacitásukat a kínai holdújévi ünnepeket megelőző időszakban január első felében – derült ki a Sea-Intelligence tanácsadó vállalat adataiból. A piackutató cég becslése szerint az Ázsia és az Egyesült Államok nyugati partja közti szállítások 36 százalékát törölték, szemben 2022 hasonló időszakának 7,6 százalékos törlési adatával.
Ugyanez a tendencia figyelhető meg az Ázsia és az USA keleti partja, illetve az Ázsia és Nyugat-Európa közti kapcsolatoknál. A szállítási kapacitások ezeken az útvonalakon 11, illetve 6 százalékkal zsugorodtak. Ezzel a kezd visszaállni a piac a koronavírus-járványt megelőző időszaknak megfelelő szintjére, amit a szakértők és a cégek igazodási pontnak tekintenek.
Hosszú távon is lassulás várható.
A tengeri konténerszállítási forgalom a következő szűk egy évtizedben, 2030-ig évi három százalékkal bővülhet – véli Ko. Ez elmarad a 2010 és 2022 között feljegyzett évi 3,6 százalékos tempótól. Magyarán a konténerek szállítási kapacitásának bővülése hosszú távon lassul.
Ezen belül a 2023-as év folyamatait az Ukrajna és Oroszország között dúló háború és a világ minden részén tapasztalt magas infláció befolyásolja. Az interkontinentális forgalom mérséklődni fog. Ázsia és az amerikai kontinens között 0,3 százalékkal, Ázsia és Európa között két százalékkal csökkenhet az útra kelő konténerek mennyisége. Eközben az ázsiai kontinensen belüli forgalom 4,4 százalékkal bővülhet.
A világ tengeri kikötőiben 2023-ban 890 millió teu (20 láb hosszú konténernek megfelelő konténeregység) fordulhat meg, ami 2,3 százalékkal több mint 2022-ben – derült ki az Oceans and Fisheries Outlook egyik további előadásából. Ezen belül az átrakodással szállított, azaz tranzitszállítású konténerek mennyisége 230 millió teu lehet, ami 2,4 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
Az ázsiai feltörekvő országok kikötőinek fogalma 2023-ban 2,5 százalékkal bővülhet 2022-höz képest, ám az amerikai és európai kikötőké várhatóan nem növekedik két százaléknál nagyobb tempóban. Ennek hátterében az említett káros gazdasági és geopolitikai körülmények állnak. Ezek fékezik a fogyasztást és ezzel a szállítási keresletet.