A kínai termelők és a világ nagy felvevőpiacai között kapcsolat lassan tér magához a tél végi kínai ünnepi szezon után – derül az egyik legnagyobb szingapúri független logisztikai szolgáltató cég, a Dimerco piaci elemzéséből. Ez a vállalat a világ 160 országában képviselteti magát és 80 logisztikai partnerrel tart fenn szerződéses kapcsolatot – köztük magyarországi partnereként társaságunkkal, a logMASter-rel is.
A jelentés kiindulópontja szerint a világgazdaság ipari beszerzőimenedzser-indexe (PMI) az év első hónapjában 49,1 ponton állt, ami enyhe növekedés az egy hónappal korábbi 48,6 pont után. A szakértők ezt a mérőszámot tarják a gazdasági növekedés vagy zsugorodás egyik legjobb előrejelzőjének, mert az mutatja, hogy a vállalatok beszerzéssel foglalkozó vezetői növelik-e vagy csökkentik megrendeléseiket.
Az alapszabály szerint a mutató 50 pont feletti értéke növekedést jelez előre, míg az ez alatti adat a gazdaság zsugorodását vetíti előre. Az 50 pont felé közelítő friss mutató tehát arra utalhat, hogy a negatív gazdasági hangulatot rövidesen pozitív hangulat válthatja fel.
Ezt támasztja alá, hogy a kínai Caixin szolgáltatási PMI értéke 52,9 pont volt az év elején. Ilyen jó adatra 2011 óta nem volt példa. A háttérben az állhat, hogy a pekingi kormány feladta zéró covid politikáját. Ebben óriási körzeteket zártak le hermetikusan az országban, hogy megakadályozzák a koronavírus-járvány tovaterjedését, mit sem törődve azzal, hogy lólépésben lebénítják a munkaerő nélkül maradó vállalatokat.
Ezzel együtt korai a túlzott optimizmus – vélik szakértők. A légi fuvarozási díjak alakulása őket látszik igazolni. Ahogy lejárnak a BSA megállapodások március végén, a Kelet-Ázsia és az USA, illetve Európa közötti légi szállítási díjak 15-20 százalékkal csökkenhetnek 2022-höz képest. Ezzel együtt még mindig magasabbak lesznek az év eleji szintnél.
A BSA egyezség keretében a légi szállítók adott ideig vállalják bizonyos mennyiségű szabványos légi szállítási egység, speciális konténer vagy raklap fuvarozását meghatározott áron.
A Kínából induló szállítmányok tengeri szállítási díjai várhatóan tovább csökkennek. Az extrém magas 2022-es árakhoz képest már 80 százalékos lehet a visszaesés. Az exportőröknek és az importőröknek ezzel együtt gondjuk lehet a helyfoglalással, miután a hajótársaságok az üresjáratok elkerülése érdekében zsugorítják szállítási kapacitásaikat. És továbbra is súlyos akadályt jelenthet az európai kikötők zsúfoltsága, amely néha egészen lehetetlen helyzeteket teremt a szállíttatók számára.
A Tajvan és Kína közötti légiutas-forgalom visszatért a pandémia előtti szintre. A teherszállítási forgalom 28 százalékkal volt alacsonyabb januárban, mint 2022 decemberében.
A Kína keleti területeiről induló szállítások nem álltak teljesen vissza korábbi szintjükre a január végi holdújévi ünnepek után. Érdekes új jelenség, hogy Ningbo városából több exportszállítmány indult útnak, miután sok kínai vállalat Mexikóban létesít gyárat. Ezzel mennek elébe annak, hogy az amerikai importőrök igyekeznek közelebb vinni piacaikhoz beszállítói forrásaikat (near-shoring).
A Pekinget körülvevő központi régióból kiinduló légi szállítás visszatért a régi kerékvágásba, de így is 40-50 százalékkal elmarad a 2022 elejét jellemző forgalomtól. A törökországi földrengés nyomán csökkent az exportszállításokhoz szükséges kikötői helyek foglalása.
A déli országrész legfontosabb híre, hogy az egyik legjelentősebb kereskedelmi központ, a Kína tíz legnagyobb városa között lévő Dongguan és Hongkong megállapodást kötött a hongkongi repülőtér használatáról. Ez azt jelenti, hogy a Dongguanban ellenőrzött, csomagolt áru lezárt szállítmányokban juthat el a légi kikötőbe, ahonnan továbbindulhat célpontjai felé. Számítások szerint ez 50 százalékos költségcsökkentést hozhat és a szállítási idő a szállításnak ebben a szakaszában harmadával csökkenthet.
Jó hír az európai importőröknek, hogy az Oroszországon és Fehéroroszországon át Lengyelországba, illetve a németországi Hamburgba és Münchenbe illetve Budapestre induló kínai vasúti járatok zökkenőmentesen közlekednek. A megrendelések csökkenése ellenére a szállítási díjak stabilak maradtak – ügyfeleink számára mi is napi indítással kínálunk Hszianból vagy Chengduból, csökkenő fuvardíjakon, vasúti expressz-gyűjtő szolgáltatást.
Kérjük kínai gyűjtő (LCL) vagy teljes konténeres (FCL) szállítási igényeikkel bizalommal keressenek minket – légi, vasút vagy tengeri szállítási módokkal állunk ügyfeleink rendelkezésére. Érdemes velünk egy próbát tenni!