A mindennapi használatban szintet lépett a mesterséges intelligencia az amerikai OpenAI fejlesztő cég ChatGPT-jének megjelenésével 2022 végén. Néhány hét alatt köteteket írtak a tudományos esszék megírására is képes chat bot erényeiről és veszélyeiről. A technológiai iparban AI-fejlesztési „fegyverkezési verseny” indult a legnagyobb amerikai és kínai tech cégek részvételével.
Nyilván a vállalatok óvatosan kezelik az AI-val kapcsolatos beruházásaikat és a szállítmányozók között is nagy a bizalmatlanság a mesterséges intelligencia használatát illetően. Közben egyre több kézenfekvő érv keletkezik a mesterséges intelligencia használatára: a modern automatizmusok képesek önállóan kiértékelni a vállalatok ügyfeleiről rendelkezésre álló adatokat, képesek e-maileken érkező ajánlatkérések feldolgozására és már olyan megoldások is léteznek, amelyek az ilyen módon feldolgozott ajánlatkérésekre előre meghatározott tarifák alapján az ügyfél számára az ajánlatot is elkészítik – az értékesítő kolléga helyett.
Az AI felismeri a mintákat ezekben az adatokban, aminek alapján előre jelezheti bizonyos események bekövetkezését – derül ki a Bito.com korábbi összefoglalójából. Egy erre specializált alkalmazás például megjósolhatja az ügyfelek várható rendeléseit, amelyek alapján modellezhető olyan kapacitás hozzárendelés, amely az előrejelzett megrendelések teljesítéséhez szükséges.
Az elemző algoritmusok kideríthetik például, hogy melyik régióban rendelnek meg különösen gyakran egy bizonyos árucikket. Így ehhez igazíthatók a szállítási és a raktárkapacitások. A rendszeresen keresett árut az ügyfél otthona közelében található raktárban tárolhatják, mielőtt a vásárló megrendelné azokat. Ez lerövidíti a szállítási időt. Ebben az esetben tehát az AI versenyre kel a cégvezetők és az üzletkötők tapasztalatával, akik lényegében abból élnek, hogy tisztában vannak vállalatuk ügyfeleinek szokásaival.
Azok az ügyfeleink, akik az árujukat társaságunkkal hozatják be, nálunk tárolják és amikor eladják, bennünket bíznak meg azzal, hogy termékeiket csomagoljuk, címkézzük, küldeményeket képezzünk belőle belőle a B2C vagy B2B elszállításhoz, hamarosan különböző AI alkalmazásokkal találkozhatnak nálunk, amelyek a háttérben segítik a pontos kiszolgálást.
Felvetődik a kérdés, hogy megéri-e sok pénzért beszerezni a mesterséges intelligencia algoritmusait tartalmazó szoftvereket és az ezekhez szükséges hardver eszközöket? Lassan körvonalazódik a válasz erre a kérdésre. Minden bizonnyal ezzel magyarázható, hogy a AI bevezetése még a nyugati világ vállalatainál sem olyan gyors, mint amilyet az „óriási előnyeiről” szóló propaganda alapján feltételeznénk. De ezek az alkalmazások a számunkra is elérhetők, és nem a távoli jövő a felhasználásuk a szállítmányozók napi munkájában.