Az Ázsiát és Európát összekötő szállítási útvonalakon az év második felében várható a kereslet élénkülése – derül ki a Dimerco szállítási és logisztikai vállalat friss előrejelzéséből. Ez jó hír a szállítmányozó szakma vállalatainak, ám a megrendelők szállítási költségei növekedhetnek az év első feléhez képest.
A Dimerco szakértői szerint a légi szállítási kapacitások lassan visszaállnak az egy évvel ezelőtti szintjükre az elmúlt fél év zsugorodása után. Az óceáni konténerszállítási kapacitások azonban még hónapokig magasabbak lesznek a megrendelők keresleténél.
A PMI elérte az 50 pontot.
Az ágazat jó hírként fogadhatja, hogy a világgazdaság beszerzőimenedzser-indexe (PMI) februárra elérte az 50,0 pontot a januári 49,1 pont után. A közgazdászok a PMI-t a gazdasági növekedést előre jelző mutatónak tartják. Ötven pont feletti értéke a gazdaság élénkülését, az alatti értéke a zsugorodását jelzi előre.
A kissé javuló hangulathoz hozzájárulhatott, hogy úgy tűnik, a világ nagy jegybankjainak sikerül lecsillapítaniuk az amerikai Silicon Valley Bank (SVB) csődjét követő minibankpánikot. Emellett javultak a kínai növekedési kilátások, miután a pekingi kormány feladta a vállalatoknak hetekig munkaerőhiányt okozó, hermetikus lezárásokkal járó zérócovid-politikát.
A kínai gazdaság az akkor még érvénybe lévő korlátozások miatt 3,2 százalékkal bővült 2022-ben, ám az új helyzetben 2023-ban 5,2 százalékra gyorsulhat a GDP növekedése. Ennél némileg gyengébb, átlagosan 4,2 százalékos plusz várható az ázsiai-csendes-óceáni térség országaiban.
Más pályán fut a légi és a tengeri szállítás.
A gyenge kereslet és a felesleges szállítási kapacitások erősítik az árversenyt a légi szállításban. Egy kivétel van ez alól: a dél-kínai és az amerikai repülőterek között márciusban 18-20 százalékkal nőttek az e-kereskedelemmel összefüggő légi szállítások. Az erősödő kereslet párosul a még érvényben lévő járattörlésekkel, ami 40-50 százalékkal dobta meg az árakat ezeken az útvonalakon.
A légi személyszállításban és az ehhez kapcsolódó teherszállításban nyárra helyre állhatnak a korábbi piaci viszonyok az Ázsián belüli, illetve az Ázsia és Európa közti járatokon. Az USA nem engedélyezi a kínai légitársaságoknak az Egyesült Államok megközelítését az orosz légtéren keresztül. Ez korlátozza a személyszállítást kiegészítő teherszállítási kapacitásokat.
A tengeri konténerszállító vállalatok összesen ötmillió TEU (20 láb hosszú konténer) kapacitással rendelkező új hajóteret vesznek át 2023-ban és 2024-ben, ám nem fogják ennyivel növelni kínálatukat. A gyenge keresletre válaszul várhatóan továbbra is a kikötőkben fogják pihentetni hajóik egy részét, illetve lassítani fogják közlekedésüket, hogy gátat szabjanak az árak csökkenésének.
A szállítási láncokban felhalmozott készletek továbbra is magasak, így a vevők várhatóan a harmadik negyedévtől fogják növelni a gyártóknak feladott megrendeléseiket
Nyomást gyakorolnak a világpiacra az elmúlt év eleje óta ismert körülmények: az orosz-ukrán háború és a magas infláció, illetve a február végén indult minibankpánik. Mindezek nyomán a szállítók, illetve amerikai és európai ügyfeleik viszonyában egyelőre továbbra is a vevők piaca érvényesül.
Stabil árak a Kína-Európa útvonalon.
A Kínát és Európát összekötő útvonalakon stabilak maradtak az árak az év első hónapjaiban. A Kína északi részén lévő kiindulópontokról induló szállításoknál viszonylag feszes a helykínálat.
Némileg más a helyzet a vietnámi relációban. Az ország északi határán torlódások alakultak ki, miután váratlanul a megszokottnál több teherautó akart átkelni ezen az útvonalon. Ez öt-hét napos várakozási időket eredményezhet, miután az országban áprilisban többnapos ünnepeket tartanak.
Szabályozási változás történt Európában.
A szállítóknak és a szállítmányozóknak március elejétől előzetesen tájékoztatást kell adniuk a vámhatóságoknak az Európába, Észak-Írországba, Norvégiába és Svájcba, azaz az egységes európai piacra szállítandó áruikról. Ez az EU új Import Control System (ICS2) szabályozásának előírása. Az uniós döntéshozók ezzel a rendszerrel akarják mérsékelni az import kockázatát. Azt remélik, hogy az előzetes bejelentés nyomán idejekorán kiszűrhetik a nagy kockázatú szállítmányokat.
Eközben az európai tengeri kikötők normális paraméterek mellett működnek. Így a ki- és berakodás két-három napot vehet igénybe. Egy kivétel van, a nagy-britanniai Southampton, ahol hatnapos várakozásra kényszerülhetnek az áruk.
Kérjen most szállítmányozási ajánlatot a logmAStertől!