Spanyolországban Európa többi országához és az Egyesült Államokhoz hasonlóan jelentős hiány alakult ki a teherautó- és a buszsofőrök körében. Ha a jelenlegi trendek folytatódnak a helyzet tovább fog romlani. A részletekről Ramón Valdivia, az ASTIC logisztikai szakmai szövetség elnöke számolt be a Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyesület (IRU) honlapján megjelent interjújában.
A sofőrhiány világjelenség
Ha nem sikerül embereket találni a több millió betöltetlen állásra a buszok és a teherautók vezetéséhez, akkor kevesebb busz állhat az utazási ágazat és a tömegközlekedés rendelkezésére. Emellett újra szakadozottabbá válhat a szállítási láncok működése. Spanyolországban a helyzet kétszeresen is nehéz.
Egyrészt hasonlóan bármely más országhoz több ezer busz- és teherautó-vezetőre lenne szükség. Másrészt komoly gondot okoz az ágazatban dolgozók életkora. A sofőrök 70 százaléka elmúlt 50 éves és az átlagéletkor 49 év. Ha öt éven belül nem változik a helyzet, akkor elveszhet a maradék munkaerő harmada.
A városi és távolsági buszokat vezető sofőröknek csak három százaléka fiatalabb 25 évesnél, miközben a fiatalok körében 30 százalék a munkanélküli ráta az országban. Ez egyébként rekord az Európa Unióban.
A szakértő szerint ez egyértelműen mutatja, milyen gyenge a vonzereje a nagy járművek vezetésének a fiatalok körében. Szerinte ezen nem lehet gyorsan fordítani. Legalább egy generációnyi időre (körülbelül 20 év) lesz szükség a kedvezőtlen helyzet megváltoztatására.
Vannak eredmények
A szakmai szervezetek erőteljes lobbizásának eredményeként sikerült elérni, hogy kormány, ezen belül az illetékes közlekedési minisztérium belemenjen a vezetői korhatár csökkentésébe. A buszok vezetésére a jövőben 18 éves kortól lehet jogosítványt szerezni, szemben a korábbi 21 éves korhatárral. A teherautók esetén 22 évről 21 évre csökken ez a minimum.
Ezek persze csak az első lépések annak érdekében, hogy a szakmát vonzóbbá tegyék a fiataloknak. Időre lesz szükség, hogy kiderüljön, mit sikerül elérni a korhatárcsökkentéssel.
A madridi kormány néhány további intézkedést is tett a sofőrök munkájának megkönnyítése érdekében. Egy új szabály szerint a teherautó-sofőrök nem vehetnek részt a ki- és bepakolásban, ha a járművük összsúlya 7,5 tonnánál nagyobb. Bevezettek egy kompenzációs rendszert, amelyben fizetnek azoknak a vállalatoknak, amelyek sofőrjei egy óránál hosszabb várakozásra kényszerülnek az elosztóközpontokban.
Valdivia felhívja a figyelmet a további teendőkre is. Javítani kell a pihenőhelyek biztonságosságát a kamionparkolókban. Ennek hiánya a nőket és a férfiakat is távol tartja a szakmától. Emellett kényelmesebbé, kulturáltabbá kell tenni ezeket a pihenőket.
Vendégmunkásokra van szükség
A szakember rövid távon nem lát más megoldást, mint hogy ideiglenesen harmadik országokból érkezzenek vendégsofőrök spanyol földre dolgozni. Enélkül nem lehet enyhíteni a hiányt.
A kormánynak meg kell szüntetnie azokat a bürokratikus akadályokat, amelyek nehezítik a vendégmunkások érkezését ebbe a szakmába Marokkóból és Latin-Amerikából. Lehetővé kell tenni, hogy állandó tartózkodási engedélyt szerezzenek, mégpedig minél rövidebb idő alatt. Meg kell oldani a vezetői engedélyeik gyors honosítását is.
Szintén belátható időn belül ígér eredményt a teherautó- és buszvezetői tanfolyamok újraszervezése. Jelentősen fékezi az új sofőrök képzését, hogy a magániskolákban jókora tandíjat kell fizetniük. Az összeg ötezer euró (1,86 millió forint) körül alakul.
Mindezek természetese nem speciálisan spanyol megoldási lehetőségek. Európa minden országában, sőt ezeken túl is hasonló módszerekkel kísérleteznek.
Forrás: https://www.iru.org/news-resources/newsroom/how-spain-tackling-driver-shortages