A nagy szállítási vállalatok vezetői és számos elemző azt jósolta az év első hónapjaiban, hogy 2023 második felében véget érhet a szállítmányozási iparágat sújtó recesszió. Egyesek szerint a 2022 közepén kezdődött visszaesés már elérte a mélypontját, és az idei karácsonyt megelőző nyár végi, őszi importszállítási megrendelések növekvő keresletet hoznak az ágazatnak.
A második negyedév középén azonban úgy tűnik, nem teljesülnek ezek a jóslatok, elmarad a fellendülés – derül ki a FreightWaves szakmai hírportál és a Guardian cikkeiből. A kellemetlen fordulat oka, hogy sem az amerikai, sem az európai gazdaság nem áll növekedési pályára. Az előbbi az év második felében recesszióba süllyedhet, az utóbbi csak szerencsés körülményeknek köszönhetően kerülte el ezt.
Az óceánokat átszelő konténerszállítási foglalások alapján számolt SONAR index 2022 júniusában kezdett zuhanni. Ez jelezte, hogy hanyatlik a konténerben szállított áruk iránti amerikai importkereslet. Néhány hónappal később a SONAR-t követte a FreightWaves komplett rakományokra (FTL) vonatkozó adatának visszaesése. Ezzel „hivatalosan is” beköszöntött a recesszió az amerikai szállítmányozási ágazatban.
A SONAR-grafikon 2023 első négy hónapjában párhuzamosan haladt a mutató a 2019-es alakulásával. A koronavírus-járvány kitörését megelőző év volt a szállítmányozási ágazatban a legutóbbi recessziós időszak. Abban az évben furcsán alakult az index, ugyanis elmaradt az év második felére jellemző szezonális erősödés a szállítási megrendelésekben.
A legfrissebb kínai konténerexport-szállítási adatok nem növekednek, ami gyanúsan összhangban van a kínai feldolgozóipar gyengélkedésével. Az ázsiai ország feldolgozóipari beszerzői menedzser indexe (PMI) áprilisban váratlanul visszaesett 49,2 pontra a márciusi 51,9 pont után. A mutató 50 pont alatti értékét a recesszió előjelének tekintik a szakértők.
Miután a konténerben szállított javak jó részét a kínai feldolgozóipar exportálja az USA-ba, ez arra utal, hogy az amerikai vállalatok nem növelték vásárlásaikat. Nem következett be az a növekedés, amire a szakértők számítottak azt követően, hogy a pekingi kormány eltörölte a zérócovid-politikából fakadó merev lezárásokat. Ennek részeként az elszigetelt körzetekben élők munkába sem mehettek, ami fennakadásokat okozott a gyárak termelésében és a kikötők működésében.
És nem következett be egy további várt változás sem. Nevezetesen nem csökkentek a raktárkészletek. Sőt, az amerikai logisztikai menedzser index továbbra is 50 pont felett mozog. Ez azt jelenti, hogy mind a készletek mennyisége, mind a tárolás költségei növekszenek.
A fellendülés ellen szól, hogy az USA jegybankjának szerepét betöltő Fed kamatemelései megdrágították a hiteleket és nőtt a lakosság hitelkártya-adóssága. Amíg ezt törlesztik az emberek, kevesebb pénzük marad további vásárlásokra.
Mindezek alapján a szakértők arra számítanak, hogy 2023 utolsó két negyedévében recesszióba süllyedhet az amerikai gazdaság. Erre válaszul a Fed gyors ütemben mérsékelheti alapkamatát, csökkentve a hitelköltséget, ám ez késő bánat lesz ahhoz, hogy idén elinduljon valamiféle fellendülés. A 21. század recesszióinak egyik jellemzője ugyanis az volt az USA-ban, hogy a tőkepiacok csak a Fed kamatcsökkentései után érték el visszaesésük mélypontját.
Európa egy hajszállal kerülte el a recessziót.
A gazdasági kilátások és ezzel a szállítási szektor kilátásai Európában sem jobbak. Az Eurostat adatai szerint a közös európai valutát használó 20 ország GDP-je 0,1 százalékkal nőtt 2023 első negyedévében az egy évvel korábbihoz képest. A német gazdaság stagnált, a francia, az olasz és a spanyol hajszálnyival bővült.
Az elemzők szerint az Ukrajnában dúló háború negatív gazdasági hatásait ellensúlyozta az enyhe tél. Ennek köszönhetően csökkentek a tavaly ősszel az égbe szökő energiaárak. Ezenkívül segített a kínai nyitás is, ami jó hatással volt az exportkeresletre.
A szakértők nem számítanak fordulatra a következő hónapokban. Várakozásaik szerint az infláció ellen harcoló Európai Központi Bank tovább emeli alapkamatát, szűkítve ezzel a hitelkínálatot.
Az ECB-t nem elsősorban a fogyasztói árak emelkedése aggasztja, hiszen azok az eurózónában a februári éves 8,5 százalékos tempóról 6,9 százalékra lassultak márciusban. A változékony energia- és élelmiszeráraktól megtisztított maginflációval van a baj, ami 5,6 százalékról 5,7 százalékra nőtt. Amíg ezt le nem töri az európai jegybank, addig nem várható lazítás. Így az eurózóna gazdasága az év hátra lévő részében is stagnálhat.
A logMASter kapcsolódó szolgáltatásai
Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!
Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!
Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.hu email címen!