Évtizedek óta folyik a konténerszállítási iparágban a vállalati konszolidáció. A nagy tengeri hajózási vállalatok piacát tíz óriási cég uralja, amelyek előszeretettel vásárolnak fel logisztikai vállalatokat és kötnek szövetségeket egymással. Az oligopol piac kialakulására a kisebb országok szabályozó hatóságai hatáskör, erőforrások és szakemberek hiánya miatt nem tudnak reagálni.
Bálnák nyelik el a szállítmányozási piacot, a kormányok és a versenyhatóságok tehetetlenkednek.
Az egyik legfrissebb fejlemény ezen a téren, hogy a francia CMA CGM, a világ harmadik legnagyobb tengeri konténerszállító vállalata ajánlatot tett a Bolloré Group logisztikai ágazatára – derült ki a Financial Times tudósításából. Az üzlet értéke ötmilliárd dollár (1715 milliárd forint, ebből több metróvonal épülhetne Budapesten) körül alakulhat.
A CMA CGM április közepétől élesítette tavaly bejelentett együttműködési tervét a francia-holland Air France-KLM légitársaság légi szállítási üzletágával. Ennek eredményeként a két vállalat tíz éven át nyújt egymást kiegészítő szolgáltatásokat.
Ha valaki azt gondolná, hogy ez valami Magyarországtól távoli folyamat, az jó ha tudja, hogy a japán Nippon Express Holdings Inc. az osztrák Cargo-Partner GmbH-val kezdett tavaly sikeres tárgyalásokat az utóbbi felvásárlásáról. A bécsi céghelyű vállalatért egymilliárd dollárt (343 milliárd forint) fizethet a vevő – írta a Bloomberg.
A Nippon Express tengeri légi és más szállítási szolgáltatásokat nyújt. Nettó nyeresége 2022-ben 819 millió dollár (281 milliárd forint) volt. A Cargo-Partners tengeri és légi szállítmányozási, raktározási, továbbá ellátásilánc-menedzsment szolgáltatásokat kínál. Négyezer embernek ad munkát, éves forgalma 2022-ben kétmilliárd euró (753 milliárd forint) volt.
A vállalati törzsfejlődés végén egyre nagyobb bálnák alakultak ki.
Főként a kapacitásfeleslegek okozta csődök nyomán a tengeri szállítási vállalatok körében jó ideje tart a horizontális konszolidáció – derül ki az UNCTAD tavaly megjelent piaci elemzéséből. A cégegyesülések és -felvásárolások nyomán a húsz legnagyobb tengeri konténerszállító vállalat piaci részesedése 1996 és 2022 között 48 százalékról 91 százalékra nőtt.
Ezen belül az első négy (MSC, APM-Maersk, CMA CGM és COSCO) 2017 óta a világ tengeri konténerszállító kapacitásának több mint felét tartja kezében. Az ötödik, a Hapaq-Lloyd hozzátesz ehhez még majdnem hét százalékot.
Érdekesebb ennél, hogy ezek a bálnák beúsztak a szállítmányozási-logisztikai üzlet más területeire is. Étvágyuknak alig szabnak határt bőséges jövedelmeik.
A négy legnagyobb konténerszállítói hajózási társaság „kalandozásai” eredményeként ma már a tíz legnagyobb kikötői terminálüzemeltető cég között van. A két legnagyobb konténerterminál-üzemeltetőben jelen van valamelyik nagy tengeri szállító vállalat is.
A kikötők mellett lendületesen vásárolnak szállítmányozási és logisztikai cégeket is. Ennek eredményeként ma már ott vannak a piacnak tőlük legtávolabb eső részén, a szállítás úgynevezett utolsó kilométerén is. Hasonló vertikális összefonódás alakult ki a tengeri és a légi, illetve a vasúti szállítás között.
A bálnák együttműködésének leggyakoribb formája a stratégiai szövetségek kötése. A kilenc legnagyobb nagyvállalat részben ilyen formában bonyolítja le üzleteit a kelet-nyugati szállításokban. A szövetségek 80 százalékkal növelték az ellenőrzésük alatt lévő konténerszállítási kapacitásokat 2015 óta.
Cikkünk második részében a szállítmányozási iparág „elbálnásodásának” okait járjuk körbe. Kiderül az is, milyen megoldást kínál az UNCTAD a problémára.
A logMASter kapcsolódó szolgáltatásai
Szállítmányozási szolgáltatásunk Kína és Vietnám fókusszal, rövid tranzitidőkkel!
Csak néhány raklap vagy akár több konténernyi árura lenne szüksége kínai, vietnámi beszállítójától?
Behozzuk küldeményét Kínából, Vietnámból és más távol-keleti országokból és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!
Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.hu email címen!