A lengyel kormány úgy döntött, hogy a személyautókra vonatkozóan fokozatosan eltörli az autópályadíjakat az állami tulajdonban lévő autópályákon – derült ki a The First News és a Euronews tudósításaiból. Megváltoznak a közúti közlekedés feltételei Lengyelországban.
Pikírt megfigyelők arra hívhatják fel a figyelmet az intézkedéssel kapcsolatban, hogy a hatalmon lévő radikális jobboldali Jog és Igazságosság párt vezette kormánykoalíció korábban sem tartózkodott a szociális osztogatástól, és ősszel parlamenti választások lesznek Lengyelországban.
Mateusz Morawiecki miniszterelnök indoklása szerint az autópályák azért vannak, hogy segítsék az emberek szabad mozgását, nem pedig azért, hogy egyfajta pénzbeszedő automataként gyűjtsék a pénzt költségvetésbe. A varsói kormány a nyitott kapuk elvét követi. Ez szimbolizálja legjobban a politikáját.
A nyitást, amely az első autópálya-szakaszon 2023. július 1-től lép életbe, az infrastruktúráért és együttműködésért felelős minisztérium és a pénzügyminisztérium készítette elő.
Az első megnyíló szakaszok között lesz az A2-es autópálya Sryków és Konin közti szakasza, amely a Łódź és Poznań közt közlekedők utazását könnyítheti meg. További jelentős, majdnem 100 kilométeres autópálya-szakasz, amelyen eltörlik a fizetést, a Wroclaw és Sosnica közti út az ország déli részén.
Morawiecki egy délkelet-lengyelországi nyugdíjasklubban tett látogatásán számolt be arról, mennyit veszít a költségvetés az intézkedés nyomán. E szerint az alacsonyabb autópályadíj-bevétel miatt 200 millió złotyval csökkennek az állami bevételek. Ez 16,7 milliárd forint, ami nagyjából megfelel annak összegnek, amelyet Magyarország kormánya 2023 elején átvállalt a Dunaferr dolgozóinak bérköltségéből.
A miniszterelnök arra számít, hogy a további autópálya-szakaszok díjainak eltörlése újabb százmilliókkal mérsékli majd az állami bevételeit. Újságírói kérdésre válaszolva elmondta, hogy a következő hónapokban tárgyalni fognak a magánvállalatok kezelésében lévő autópálya-szakaszok díjának eltörléséről is.
Mint mondta, ahol csak lehet szabaddá akarják tenni a közlekedést.
Az nem derült ki, milyen változásra számítanak a forgalomban azt követően, hogy a személyautók ingyen hajthatnak fel az autópályákra. A szállító és szállítmányozó vállalatokat bizonyára érdekelné, mennyivel növeli teherautóik és kamionjaik szállítási idejét a várhatóan megugró forgalom.