Ez a legrosszabb időszak a szállítmányozásban a 2008-2009-es pénzügyi válság óta. Így jellemzik az USA szállítási vállalkozásainak vezetői és szállítási brókerek a jelenlegi piaci helyzetet a közösségi médiában megjelenő posztjaikban. A közúti szállítási díjak az alacsonyabb kereslet miatt mindig visszaesnek az év első negyedében az ünnepi csúcsszezon után, de az idei év eleji hanyatlás nagyobb volt a szokásosnál. Ezt egy európai cégvezető mondta.
Ezek ugyan csak benyomások, ám úgy tűnik, a számok alátámasztják a szakma művelőinek rossz hangulatát – derül ki az amerikai FreightWaves szállításiadat-szolgáltató cég cikkéből és a IRU (Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyesület) híréből. Az előbbi SONAR adatbázisának National Truckload Index (NTI) mutatója 1,49 dollár/mérföldre esett. Ez a 2019-es recessziós év májusi szintjének felel meg.
Az NTI egy hétnapos mozgóátlag, ami azt méri, milyen áron lehet fuvart foglalni egy hagyományos kamion esetén az USA-ban. Ez tehát nem a szerződéses ár és nem tükrözi a szállító vállalat rezsiköltségeit (sofőrök bére, karbantartás, biztosítás), illetve az üzemanyag költségét. A költségekkel kiigazított mutató mérföldenként 1,19 dollár volt május közepén egy kamionfuvar esetén. Tavaly ilyenkor ez az összeg több mint két dollár volt, 2021-ben 2,7 dollár.
Egy másik mutató, a tender-visszautasítások aránya megerősíti az előbbit. Ez 2,53 százalékkal rekord alacsony szintre esett. Ilyen alacsonyan a koronavírus-járvány legrosszabb időszakában, 2020 május-júniusában volt. Egy éve, 2022 tavaszának végén már csökkenő pályán mozgott ugyan, de még mindig bőven 15 százalék fölött alakult.
Ez az index a kereslet-kínálati viszonyok mutatója. Alacsony értéke azt jelzi, hogy a szállítással foglalkozó vállatok a gyenge kereslet miatt, minden tenderlehetőséget megragadnak arra (nagyon keveset utasítanak vissza), hogy üzletet szerezzenek.
Az igazán nagy gondot azonban a diákhitelekkel kapcsolatos moratórium vége jelenti!
Az Egyesült Államokban a pandémiára válaszul számos olyan intézkedést vezettek be, ami a fogyasztás szinten tartását szolgálta a gazdaság leállása ellenére. Az egyik legfontosabb ezek közül az volt, hogy a kormány felfüggesztette a diákhitelek törlesztési kötelezettségét. Ez a moratórium idén júniusban lejár. Szeptembertől újra fizetniük kell az érintetteknek.
A diákhitel-hátralék összege óriási. Az 1,7 ezer milliárd dollárnyi diákhitel-adósságból 1,1 ezer milliárd dollár törlesztését függesztették fel. Egy-egy adós 2020 márciusa óta átlag több mint 15 ezer dollárt (ötmillió forint) spórolt meg a visszafizetés felfüggesztésével. És az emberek nem dobálták a törlesztőrészleteket malacperselybe, hogy amikor majd újra fizetni kell, akkor legyen miből.
Összesen 25 millió amerikai élhetett ezzel a haladékkal. Többségük a 18-44 éves korosztályhoz, a fogyasztás szempontjából a legfontosabb réteghez tartoznak. Az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed becslése szerint a moratórium vége után a törlesztés újrakezdése miatt egy-egy ilyen adósnak hirtelen átlagosan 393 dollárral (133 ezer forint) nő a havi rezsije.
Joe Biden elnök ugyan el akarja törölni a tartozások egy részét, mivel agyonnyomja az adósokat, ám az alkotmánybíróság vizsgálja, hogy joga van-e az államfőnek ehhez. Így a történet vége az lehet, hogy 2023 második felében hirtelen nagyot zsugorodik a fogyasztói kereslet, mert egy széles réteg vásárlás helyett adósságtörlesztésre fogja költeni a pénzét. Ezért a remélt kilábalás helyett recesszió kezdődhet az amerikai gazdaságban. Ez tovább ronthatja a szállítmányozási ágazat üzleti környezetét is.
Európában nehezen előrejelezhető, hogy mit hoz az év hátralévő része.
A bevezetőben idézett cégvezető úgy látja, hogy Európában a szállítási piac újraszerveződik azt követően, hogy 2022-ben két számjegyű tempóban bővült. Amit nem lehet látni az az, hogy ez milyen visszaesést hoz és meddig tart. Az infláció csökkenti a fogyasztók szabadon elkölthető jövedelmét, a hitelkamatok magasak. Ez az év második felében is hatással lesz a fogyasztói kereslet alakulására.
A pandémia előtti üzleti környezet visszatérését nem tartják valószínűnek a szakértők. Ezt akadályozza a szállítmányozási ágazat egyik ismert problémája, a sofőrhiány. Az IRU egyik szakértője, Vincent Erard úgy látja, hogy ez a jelenség oly mértékben korlátozza a szállítási kapacitásokat, hogy az már fékezi a gazdaság növekedését is.
Az idei első negyedév adatai a következőképpen alakultak.
- Az European Road Freight Spot Rate Benchmark Index értéke január-márciusban 132,5 pont volt, ami 7,5 ponttal alacsonyabb a 2022. negyedik negyedévi adatnál, igaz, 8,9 ponttal magasabb a 2022. első negyedévinél.
- Az idei első negyedév a második egymást követő negyedév, hogy ez a mutató csökken.
- Az European Road Freight Contract Rate Benchmark Index értéke január-márciusban 127,2 pont volt, ami 2,8 ponttal alacsonyabb a 2022. negyedik negyedévi adatnál, igaz, 10,7 ponttal magasabb a 2022. első negyedévinél.
- Az üzemanyagárak 2023 január-márciusában kilenc százalékkal voltak alacsonyabbak, mint 2022 október-decemberében.
- A sofőrhiánnyal kapcsolatos előrejelzés szerint 2023-ban a pozíciók kilenc százaléka marad betöltetlen, ami kicsit jobb a 2022-es tízszázalékos aránynál.
Várakozások szerint az idei második negyedévben továbbra is gyenge marad a szállítmányozás iránti kereslet Európában. Eközben hosszabb távú összehasonlításban az infláció miatt magasak maradnak a költségek az ágazatban. A szakértők az év vége felé a megrendelések növekedését várják, ami támaszt adhat a szállítási díjaknak is.
A vasúti szállításról viszont más hírek járják.
A Kína északnyugati részén lévő Hszincsiang-Ujgur Autonóm Terület és Európa között rekordszámú vasúti szerelvény közlekedett az idei év első négy hónapjában – adta hírül a CGTN hírportál. A portál az idegen nyelveken megjelenő állami finanszírozású kínai médiacsoporthoz tartozik.
Az Alataw Pass kereskedelmi központ 2129 Kína-Európa teherszerelvényt kezelt 2023 januárja és áprilisa között. Ez közel 13 százalékkal több, mint az elmúlt év azonos időszakában. (A más néven Dzungarian Gate-ként ismert hely földrajzilag és történelmileg jelentős hegyszoros Kína és Közép-Ázsia között. Ezt tartják az egyik legfontosabb átjáró a Mandzsúriától Afganisztánig húzódó háromezer mérföldes hegyvonulaton.)
Az ettől délnyugatra lévő, kazahsztáni Horog Porton át 2485 szerelvény haladt át Kínából vagy Kínába, ami majdnem 15 százalékkal több az elmúlt évinél.
A logMASter kapcsolódó szolgáltatásai
Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!
Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!
Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.hu email címen!