„Repül a bálna” énekelte sok-sok évvel ezelőtt a Republic együttes, ami viccesen hangzott, ám úgy tűnik, egyszer minden viccet komolyan kell venni – derült ki a szóvicces nevű Simpleflying hírportál cikkéből. Úgy tűnik, egy francia vállalat, a Flying Whales újraértelmezi a légi szállítást. Feltalálta a fuvarozás új módját, a léghajós szállítást.
Valójában az ötlet félig új. A léghajót több mint száz éve feltalálták. A legendás óriási Zeppelinek szép karriert futottak be, míg egy valójában borítékolható baleset nem vetett véget ennek. Az Európa és az Egyesült Államok között közlekedő Hindenburg 1937 májusában az USA-ban leszállás közben kigyulladt és porig égett, 36 ember halálát okozva.
A borítékolható ok az volt, hogy a repüléshez a levegőnél könnyebb, de nagyon gyúlékony hidrogént használtak emelőerőként.
Manapság főként reklámcélokra használnak kicsi léghajókat, amelyekben hélium vette át a hidrogén helyét. Ezeknek az eszközöknek éppen az a legnagyobb gyengéje, hogy a nagy mennyiségű hélium, ami repülésükhöz kell, drága.
A Flying Whales startup vállalat azonban úgy véli, ennek ellenére ki tud fejleszteni egy olyan léghajót, amely gazdaságosan használható a szállításban. Az egyelőre LCA60T néven futó repülő eszköz a tervek szerint 60 tonna áru szállítására lesz képes. Ez háromszor nagyobb teher annál, amit a legnagyobb teherbírású helikopter meg tud emelni és el tud el tud szállítani.
A léghajót ugyanis csak az ilyen helikopterekkel lehet összehasonlítani. Egyiküknek sem kell repülőtér, kiépített kikötő, konténerdokk. A léghajó további előnye, hogy korlátlan ideig a levegőben maradhat és a szállítmányt többnyire a repülő bálna testében lehet elhelyezni ahelyett, hogy drótkötélen lógna a helikopter alatt.
Ennek tükrében nem meglepő, hogy a Flying Whales fejlesztése felkeltette az francia erdőgazdálkodási hatóság, a Thales, a Safran és több tucat további nagyvállalat érdeklődését.
A kanadai Quebec tartomány kormánya 30 millió euróval szállt be a fejlesztésbe. A cég 122 millió eurót gyűjtött be a párizsi és a monacói kormánytól, illetve a Société Generale Insurance biztosítótársaságtól. Ez összesen több mint 56 milliárd forint, ami egy Duna-híd építésének nagyságrendjébe eső összeg.
A repülő bálnának négy ígéretes felhasználási lehetősége van:
Az első a logisztikai ágazat. A léghajóval nagy méretű részegységeket lehet szállítani. Az Airbus a Beluga nevű speciális teherszállító repülőgépet használja erre a célra. A léghajónak azonban nincs szüksége repülőtérre.
A másik a humanitárius segítség a természeti katasztrófa sújtotta területeken. Ez esetben a másként elérhetetlen területek megközelítésében nyújthat sokat az LCA60T, miközben sok tonna árut szállíthat a bajba jutott embereknek.
A harmadik az erdőgazdálkodás, amelynek jellemzője, hogy az elszállítandó faanyagot nehezen megközelíthető helyekről kell fuvarozni a fa feldolgozásának helyszínére.
A negyedik az energetika. A helyzet az előzőhöz hasonló. A szélturbinákat megint csak nehezen megközelíthető helyeken telepítik, közben a legnagyobb szélkerekek lapátjai százméteres hosszúságú monstrumok. Ezek szállításához hasznos lehet egy hozzájuk hasonló repülő óriás.