Komoly gondokat okoz a globális szállítási láncban, hogy a klímaváltozás nyomán rendszeressé váltak a hosszú nyári szárazságok, amelyek a folyók vízszintjének csökkenéséhez vezetnek – írta a BBC. Európában a legfontosabb folyami szállítási útvonal a Rajna.
A 2022-es év nyarán sok szállítmány a Rajnára épülő vízi útvonal helyett vasúton jutott el a célállomásához. Rotterdam vagy Antwerpen kikötője és a Baden-Württembergben, Bajorországban és Hessenben lévő ipari központok között hagyományosan a Rajna jelenti az összeköttetést, ami tavaly szűk keresztmetszetté vált.
A normális években évente 300 millió tonna áru úszik fel és le a Rajnán, amely 1200 kilométer hosszan köti össze Svájcot és az Északi-tengert.
Az elmúlt év alacsony vízállása miatt azonban csak a szokásos mennyiség negyedét tudták a folyón elszállítani célállomásához. A normális mennyiséggel megpakolt uszályok egyszerűen fennakadtak volna a folyómederben. Ez komoly késéseket okozott a szállításban.
Számos német és svájci blue chip vállalat függ a szárazföldi folyami szállítástól. Ezen át jutnak el hozzájuk a nyersanyagok és a részegységek, majd visszafelé ezen át indulnak piacuk felé a termékeik. A folyókon a hőmérsékletre érzékeny árukat, emellett gyógyszerkészítményeket, vegyi anyagokat, autó- és más gépipari alkatrészeket szállítanak.
Szakértők szerint a szállítással foglalkozó cégek, a fuvarozók ahol csak lehet igénybe veszik a folyami szállítást, mert az jár a legkisebb szén-dioxid-kibocsátással. Ehhez hasonló a vasúti szállítás, amely esetén tonnánként és kilométerenként 20-30 grammal kell számolni, míg a közúti szállításnál 140 gramm ez az adat.
A folyami szállítást végző vállalatok általában úgy szerződnek, hogy ha a folyón nem tudják teljesíteni vállalásukat, akkor átirányíthassák a szállítmányt vasútra. Szakértők szerint ezzel nincs gond, mivel biztosítja, hogy egy kézben maradjon a szárazföldi szállítás. Így a teljesítésért ugyanaz a vállalat, fuvarozó, szállítmányozó felel.
Nem csupán Európában volt azonban gond a folyami szállítással.
A globális felmelegedéssel az az egyik baj, hogy mint az elnevezéséből is látszik, világszintű jelenség. Ennek jegyében az alacsony vízállás 2022-ben a Rajna mellett az amerikai Mississippi és a kínai Jangce folyón is gátolta az áruszállítást. Az előbbin több mint 500 millió tonna árut szállítanak a normális években, így a tavalyi kiesés becslések szerint 20 milliárd dollár értékű kárt okozott.
A Jangce környezetében vannak a kínai gazdaság teljesítményének 45 százalékát előállító ipari központok. Ennek tükrében nem nehéz elképzelni milyen gondot okozott, hogy a folyó vízállása tavaly nyáron csak a fele volt az átlagosnak.
Az előrejelzések szerint ez a helyzet csak romlani fog a következő években.
Németországban az egyik választ a problémára abban látják a szakértők, hogy kimélyítenék a Rajnának azt a kritikus 50 kilométeres szakaszát, amely a legfőbb szűk keresztmetszetet jelenti a szállításban. A cél az lenne, hogy a jelenleginél 200 tonnával nehezebb hajókaravánok is közlekedhessenek rajta.
A gond az, hogy ez a rész természetvédelmi és kulturális örökséget hordozó területet keresztez, amelyben a durva beavatkozás kárt okozna. Emellett nem kínál megoldást az alapproblémára, nevezetesen a folyó alacsony vízhozamára.
Jobb ötletnek látszik a német HGK vállalat alacsony merülésű hajójának alkalmazása. A Synthese 18 néven futó áruszállító hajó 300 tonna áru szállítására képes akkor is, ha a víz mindössze 1,05 méter mély. Ez részben úgy érik el, hogy az építéséhez könnyebb acélötvözetet használnak, részben a szokásosnál szélesebb a hajótest, így kisebb a merülése, részben olyan profillal építik, hogy haladás közben a vízkiszorítás emelőerővel hasson rá.
Videó forrása: hgkshipping.de
A logMASter kapcsolódó szolgáltatásai
Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!
Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!
Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.hu email címen!