Dübörög a szállítmányozást is átalakító nearshoring (1. rész)

Nearshoring
A néhány éve még csak a hírekben szereplő reshoring vagy nearshoring mára realitássá vált. Egy felmérés szerint a vállalatok ellátási láncainak ez az átalakulása, nevezetesen a beszállítók közelebb kerülése a gyártókhoz és a piacokhoz, jobban foglalkoztatja a cégvezetőket, mint a mesterséges intelligencia hatása vállalatuk működésére – derül ki a CNBC összefoglalójából.

A nearshoring vagy reshoring először Kína és az Egyesült Államok viszonyának látványos romlása idején merült fel a 2010-es évek második felében. Az amerikai választók azt várták politikusaiktól, hogy kötelezzék a vállalatokat külföldre, elsősorban Kínába telepített tevékenységük hazahozatalára. Az offshore termelés ugyanis a munkahelyeket is kihelyezte a tengeren túlra, ami térdre kényszerítette az USA feldolgozóiparában korábban dolgozó kék galléros munkások jelentős részét.

Az ellátási láncok rövidítésének igényét azután felerősítette a koronavírus-járvány. A különböző országokban lólépésben bevezetett, eltérő szigorúságú korlátozások szétzilálták a hálózatokat.

Végül Oroszország Ukrajna ellen indított háborúja további lökést adott annak, hogy a fejlett országok vállalatai minél közelebb lévő, minél megbízhatóbb országok cégeitől szerezzék be a termelésükhöz szükséges részegységeket. Ezt a folyamatot fedi a nearshoring kifejezés.

Az ellátási láncok rövidítésével kapcsolatos a tervek mára nagyon is valóságossá váltak.

Az Egyesült Államok kormánya gazdasági ösztönzőkkel igyekszik bővíteni a hazai chipgyártást, illetve autóakkumulátor-gyártást. Az Európai Unió 43 milliárd eurós (160 milliárd forint) támogatási csomagot hirdetett a félvezetők Európán belüli gyártásának felfuttatására.

Az eredmény az lett, hogy mérséklődött Kína súlya a világ feldolgozóiparában. Az ágazat aktivitása a túlzottan szigorú lezárásokkal járó zérócovid-politika 2022 végi feladása ellenére 2023 tavaszára csökkent. (A zérócovid-politika olyan helyi korlátozásokkal járt, amelyekben még munkába sem mehettek az emberek.)

A Bank of Amerika elemzői megvizsgálták az S&P-500 tőzsdeindexben szereplő vállalatok pénzügyi jelentéseit a reshoring és a nearshoring szempontjából. Azt találták, hogy az első negyedévben 128 százalékkal nőtt ezek említése 2022 első negyedévéhez képest. Eközben a mesterséges intelligencia szereplése csak 85 százalékkal nőtt.

Az UBS bank vállalatvezetőket kérdezett ugyanezekről. Az európai cégvezetők 78, az amerikaiak 70, a kínaiak 54 százaléka számolt be arról, hogy rövidítik vállalataik beszállítási láncát.

Mindez óriási változás ahhoz képest, hogy ezek a fogalmak a 2010-es évek első felében ismeretlenek voltak. Pontosabban legfeljebb a divatnak erősen kitett üzletágakban, főként a ruházati cikkek gyártásában merült fel.

Cikkünk következő részéből kiderül, hogy még a ruházati termékeknél is megtörtént a nagy fordulat az offshore-onshore viszonyában.

Korábbi reshoringgal kapcsolatos cikkeink>>

A logMASter kapcsolódó szolgáltatásai

Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!

Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!

Keresse kollégáinkatsales@logmaster.hu email címen!