A lengyel hatóságok a szállítási iparág új szintre emelését remélik attól a kikötőtől, amit egy belga-katari beruházó páros épít a Balti-tenger partján – írta a Notes from Poland hírportál. Az új konténerterminál a Szczecin melletti Swinoujscie városában épül.
Egyik nemzeti vezetéstől sem idegen, hogy felnagyítsa országa képességeit. Ennek szellemében Lengyelországban úgy mutatják be a fejlesztést, hogy a szállítási átrakodóközpontok egyik európai nagyágyúja, Hamburg versenytársa épül meg lengyel földön.
>> A régió egyik legnagyobb forgalmú konténerkikötője működik a németországi Hansa városban.
Swinoujscie és Szczecin önkormányzata közösen szerződött a belga Deme Concessions NV-vel és a katari Qterminalsszal az új mélytengeri kikötő felépítésére és üzemeltetésére.
>> Szigorúbb olvasók ezek után azt is megkérdőjeleznék, hogy vajon a kikötő ezek után még lengyelnek minősül-e.
Ez a befektetés nem csupán Swinoujsce városát, hanem egész Nyugat-Pomeránia régiót felteszi a lengyel szállítmányozási és fuvarozási vállalatok térképére, sőt az egész nemzetgazdaságra hatással lesz – állapította meg Krzysztof Urbas, a kikötői hatóság elnöke.
Az új terminál a tervek szerint 2028-ban nyithatja meg kapuit a szállító vállalatok előtt. Képes lesz egyszerre kiszolgálni egy 400 méter és egy 200 méter hosszú konténerszállító hajót is. Emellett civil hajókat és katonai cargo szállítmányokat is fogadhat, ami a Notes from Poland szerint nagyon fontos olyan időkben, amikor Lengyelország szomszédságában, Ukrajnában háború dúl.
>> Itt érdemes megjegyezni, amit ezzel kapcsolatban a szállítmányozási üzletben jártas megfigyelők mondanak. Ha a háború még öt évig elhúzódik, akkor annyira lecsökken Európa gazdasági teljesítménye, hogy nem nagyon lesz mit szállítani. A fuvarozó, szállítmányozó és logisztikai vállalatok sokkal hamarabb csődbe mennek, telephelyeiket addigra felveri a gaz az arra járó nyuszik örömére.
A terminál maximális éves rakodási kapacitása kétmillió TEU lesz, ami mintha kissé megkérdőjelezné az összehasonlítás értelmét Hamburggal, amelynek kikötői 8,3 millió TEU-s éves kapacitást tudnak felmutatni.
>> A konténerterminál építésének van egy költséges mellékszála, nevezetesen hogy a nagy merülésű hajók kiszolgálásához a környéken mélyíteni kell a tengert.
A fejlesztők úgy gondolták, hogy ezt a német felségvizeken tennék meg, de a német fél a környezet felesleges károsítására hivatkozva elutasította a felvetést. Ezért az új kikötőbe igyekvő hajóknak 60 kilométeres kitérők kell majd tenniük.
A tengerfenék mélyítése 10,3 milliárd złotyba kerül (878 milliárd forint).
>> Ez a cech oly hatalmas, hogy felveti a kérdést: nem pusztán a német kikötők kiiktatását szolgáló presztízsberuházásról van-e szó? A kérdés már csak azért is feltehető, mert a projektnek ezt a részét az állam állja a lengyel adófizetők pénzéből.
A terminál építésének kétmilliárd złotys költségét a fejlesztők fizetik, akik kiadásai az üzemeltetésből származó bevételekből térülhetnek meg. Valószínüleg úgy számolnak, hogy a megtérülés megéri a befektetőknek.
Képek forrás: gov.pl
Konténerszállításhoz kapcsolódó további cikkeink >>
A logMASter kapcsolódó szolgáltatásai
Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!
Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!
Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.hu email címen!