Az önvezető technológiát fejlesztő amerikai Aurora azt tervezi, hogy kamionjai 2024 végén már biztonsági sofőr nélkül fognak árut szállítani Texas állam útjain – derült ki a CNBC videóriportjából. Ahogy a szoftver tesztelésében részt vevő egyik alkalmazott elmondja, kezdetben sok gondjuk volt a jobb- és balkanyarokkal és egyebekkel, ám az elmúlt hónapokra a korábbinál sokkal megbízhatóbbá váltak az automata sofőrök. A cikk első része itt olvasható.
Chris Urmson, az Aurora társalapító-vezérigazgatója azt mondja, előfizetéses rendszerben fogják értékesíteni az önvezető technológiát. A fuvarozó vállalatok havidíj ellenében vehetnék igénybe rendszerüket. Úgy véli, ez nem lenne magasabb, mint egy sofőr bére.
Így viszont a cégek közvetlenül nem tudnának spórolni az emberek robotra cserélésével. A szállítási hatékonyság javulásától várhatnak hasznot. A kamionok éjjel-nappal folyamatosan fuvarozhatják az ügyfelek áruját, és a több fuvar több bevételt és profitot hozhat.
Persze túl szép lenne, ha ez ilyen egyszerű lenne. Az Aurora kamionjai a texasi nagyvárosok közötti utakon járnak. Ezekhez igazítva okosítják a vállalat szoftverét. A cégvezető szerint olyan alapot építenek, amelyet könnyű lesz majd hozzáigazítani más államok, más útjaihoz.
A városokon kívül lévő depókban két fuvar között végzik el a karbantartást, az üzemanyag-utánpótlást, az önvezető szoftver frissítését. Mivel az önvezető járművek nem mehetnek be a városokba, a megrendelőknek át kell rakodniuk az árut, hogy elvigyék a raktáraikba vagy az ügyfeleikhez.
És ez az a pont, ahol a technológiai csodáit szkeptikusan fogadó megfigyelő ráncolni kezdi a homlokát.
Vajon milyen szintű szervezésre van szükség ahhoz, hogy a folyamatosan robotoló robotkamionokat zökkenőmentesen le- és felrakodják? Mert a pluszhatékonyság, amit hoznak, csak akkor tartható meg, ha a rakodók, a városi teherautókat vezető sofőrök és a fogadóállomásokon dolgozók tartani tudják a lépést a fáradhatatlan automata kamionnal.
Ehhez éppen úgy kell dolgozniuk, mint egy gép. Robotokat csak robotokkal lehet hatékonyan kiszolgálni – mondhatná Marx Károly.
Mielőtt ez a gond kiderülne, van még egy nagy akadály, ami megkérdőjelezi a önvezető kamionok elterjedését. Nevezetesen a tevékenységük szabályozása. Egyelőre úgy áll a helyzet, hogy több amerikai állam megtiltotta a használatukat. Kaliforniában annyi a különbség, hogy biztonsági vezetővel fuvarozhatnak az önvezető kamionok.
A legelemibb probléma közismert: ki viseli a felelősséget, ha egy önvezető kamion balesetet szenved? A járművet vezető szoftver fejlesztője vagy a fuvarozó cég? Nincs biztosítótársaság, amely biztosítást kötne a járműre és a szállított fuvarra ennek tisztázása nélkül.
Doug Smith teherautó-sofőr, a Ralp Smith Co. vállalkozás tulajdonosa elismeri az automata rendszerek hasznosságát. Segíthetnek a sofőrök fáradságának leküzdésében, a vezetés biztonságosságának erősítésében. Ugyanakkor az ötvenes éveiben járó férfi úgy véli, az ő életében nem fognak 40 tonnás behemót járművek jóságos óriásként döngetni az utakon sofőr nélkül.