Az elmúlt időszakban Elon Musk, a Tesla villanyautó-gyártó vezérigazgatója, a SpaceX űrtechnológiai vállalat alapítója volt a legnagyobb showman az űrkutatásban. Ezért kevesen tudják, hogy vannak mások is, akik igyekeznek figyelemre méltót alkotni: gyűjtő szállítmányozás a csillagok felé!
Tom Mueller rakétamérnök 2021-ben megalapította az Impulse Space vállalatot, amely egyfajta űrszállítmányozó és űrnyergesvontató szolgáltatást indít a SpaceX technológiájára támaszkodva, derül ki a CNBC cikkéből.
Úgy alakult, hogy Mueller volt a SpaceX első alkalmazottja – miután ő állt az első aláírok sorának elején – részt vett a vállalat rakétáinak fejlesztésében. Ezek lényegesen csökkentették a kilövési költségeket azzal, hogy nem visszaesnek a földre vagy elégnek a légkörben, hanem visszarepülnek és leszállnak, mint egy madár a fészkére.
Miközben Musk a Marsra induló expedíciókkal hülyíti az erre vevő közönségét, Mueller arra gondolt, hogy az űrüzletben a hagyományos üzleté lehet a jövő. A fuvarozásé és a szállítmányozásé a Föld és a világűr között.
Az ötlet alapja a SpaceX legújabb terméke, a Starship óriásrakéta volt, amely 100 tonna hasznos terhet képes a világűrbe szállítani. Ez négy kamionnyi súly vagy két kamion terjedelmű mennyiség. Így a Starship hordozórakétát egyfajta vontatóűrhajónak tekinthetjük, amin fuvarozni lehet az űrbe. Csak kell egy szállítmányozó, amely összeszedi a szállítási rendeléseket és megrendeli ezek fuvarozását.
Az Impulse Space erre az üzletre 30 millió dollár (10,5 milliárd forint) tőkét gereblyézett össze első körös befektetőktől. Az első szállítással a SpaceX kisebb, Falcon 9 hordozórakétájával juttatnak egy szállítmányt a világűrbe idén októberben. Mueller elmondása szerint az Impulse-nál további két szállítmányra van rendelésük az októberi kilövés után.
A cégvezető bizakodó az ilyen megosztott szállításokkal kapcsolatban, amelyekben a gyűjtő szállítmányozás mintájaként több megrendelő kisebb-nagyobb szállítmányából állítják össze a rakományt. Úgy véli, hogy ennek a piacnak az értéke az évtized végére elérheti az évi nyolcmilliárd dollárt (több mint 2800 milliárd forint).
“Társaságunk még nem vállal az űrbe irányuló küldeményeket, de már dolgozunk azon, hogy a hatóság a szükséges indító vámkezelést elvégezhesse raktárunkban. Egyelőre szorgalmasan keressük a címzett vámhivatal kódját.”