A fuvarozókat terhelő útdíj 2023. október 1-jétől egyharmadával lesz magasabb a 2022. október eleji szintnél és 2024. január 1-jén tovább nő. Eközben emelkedik az üzemanyagok jövedéki adója és a munkaerő is többe kerül a fuvarozóknak. A piaci környezet alig teszi lehetővé a fuvarköltségek áthárítását a megrendelőkre. Kétrészes cikkünk az okokat boncolgatja.
Nehéz megbecsülni a jövő évi fuvardíjak alakulását. Megpróbáljuk sorra venni az ismert és az ismeretlen tényezőket.
Két jelentős költségemelkedéssel kell számolniuk a fuvarozóknak 2023 hátralévő részében, illetve 2024 elején. Az egyik az útdíj növekedése, a másik az üzemanyagok jövedéki adójának emelése. A kettő közül az utóbbi az egyszerűbb.
A kormány – feladva eddigi, érthető okokból halogató magatartását – a jövő év elejétől az uniós minimális szinthez igazítja a jövedéki adó nagyságát. A pénzügyminisztérium indoklása szerint, ha Magyarország nem alkalmazkodna ehhez az előíráshoz, akkor uniós kötelezettségi eljárás indulna ellene, amely magas bírsággal járhatna.
Figyelembe véve, hogy jó magyar szokás szerint az adót is adóztatják, ami ez esetben azt jelenti, hogy a jövedéki adót még áfa is terheli, szakértői számítások szerint literenként átlagosan 40-41 forinttal drágulhatnak az üzemanyagok.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a fuvarozók ekkora költségnövekedéssel számolhatnak.
Nem tudhatják ugyanis, hogy mennyi lesz a gázolaj és a benzin termelői ára 2024. január elején – hívta fel a figyelmet a Portfolo.hu podcast csatornájának adott interjújában Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára. Ráadásul emellett van egy további bizonytalansági tényező is, nevezetesen a fuvarozóknak adható adó-visszatérítés mértéke.
Az uniós szabályozás szerint amennyiben egy tagországban a jövedéki adó magasabb a EU-ban elvárt minimálisan mértéknél, a kormányok lehetővé tehetik, hogy a fuvarozók visszaigényeljék az adó egy részét. Ennek nagysága függ a nemzeti valuta, Magyarország esetén a forint árfolyamától.
Mivel a minimális adót euróban határozzák meg, azokban az EU-tagállamokban, amelyek saját valutájukat használják, ezt át kell váltani a nemzeti fizetőeszközre. Az átváltás minden évben az október első munkanapján érvényes hivatalos devizaárfolyamon történik. Ezen a napon 2022-ben éppen mélypontján volt a forint (a 420-as szint felett járt az árfolyam), ezért forintban számolva magas lett a minimális jövedéki adó, következésképpen kicsi lett a különbség a tényleges adóhoz képest.
Ennek eredményeként a szállítással foglalkozó vállalatok 2022 októbere és 2023 októbere között literenként 2,5 forintot igényelhetnek vissza ebből az adóból. Ditter Gábor becslése szerint, ha idén mondjuk 380 forint/euró lenne az árfolyam október első munkanapján, akkor a visszaigényelhető összeg literenként 15 forint körül alakulhat. Ez már elég nagy ahhoz, hogy hatással legyen a fuvarozás költségére.
Cikkünk második részében az útdíjak korábbi és várható emelkedését tekintjük át, ami még ennél is kacifántosabb történet.