Az orosz szállítási hálózat artériáján vágott eret az időjárás

orosz - BAM
Bár az anyatermészet vélhetően nem törődik az Ukrajnában dúló háborúval, azért okozott az oroszoknak egy olyan kárt, ami felér egy gazdasági szankcióval – derül ki a The Loadstar internetes portál tudósításából. Az ország egyik szállítási verőere, a Bajkál-Amur (BAM) vasútvonal ideiglenesen használhatatlanná vált, miután a Holodnaja folyó áradása átcsapott egy gáton, majd lerombolta azt.

Az áradó víz kétszáz méteres szakaszon elmosta a vasúti pályát és az azt alátámasztó dúcokat. A szállítás leállt, a Szevero-Bajkál régióban rendkívüli állapotot vezettek be.

A BAM a szovjet korszak második felének egyik nagyberuházása volt. Hossza több mint 4300 kilométer. A Transzszibériai vasútvonallal párhuzamosan, attól északra fut 610-770 kilométeres távolságra. A szovjet időkben messze nem volt olyan barátságos viszonyban az akkori orosz birodalom és Kína, mint amilyen a Krím félsziget 2014-es elfoglalása után kialakult köztük.

Vlagyimir Putyin, Oroszország államfője országa és a Nyugat megromlott viszonya miatt új piacot keresett az orosz energiahordozóknak, amit Kínában vélt megtalálni.

A szovjet vezetés úgy gondolta, hogy az orosz-kínai határhoz közel futó Transzszibériai vasútvonal veszélyben lenne, ha a Szovjetunió és Kína fegyveres összecsapásba keveredne egymással, ezért döntöttek a BAM építése mellett. Vállalták ennek óriási technikai kihívását, ugyanis a vasúti pályát a permafrost, azaz az állandóan fagyott talajra kellett építeni, ami különleges megerősítést kívánt.

Leonyid Brezsnyev kommunista pártfőtitkár az mondta a BAM-ról 1974-ben, hogy az az évszázad építkezése. A szovjet komszomolista fiataloknak biztosan jól mutatott az önéletrajzukban, ha részt vettek a BAM építésében. A barátságtalan munkakörülményekért cserébe barátságosabbá válhattak karrieresélyeik.

Megváltozott a világ.

A világ azonban változik, és ezúttal nem a Szovjetunió összeomlása okozza a gondot, hanem a globális felmelegedés. A permafrost az új környezetben instabillá válhat. Jelentések érkeztek 2016-ban és 2018-ban arról, hogy a vasúthoz tartozó épületek és az infrastruktúra más elemei megsérültek a permafrost olvadása miatt.

A helyi hatóságok gőzerővel láttak neki a helyreállításnak a mostani pusztítás után, mert tudják, hogy Oroszország anyácska, nagyon nélkülözi a szállítás egyik legnagyobb verőerét. Ez tükrözte Alekszej Cidenov, a Burját Köztársaság kormányzójának nyilatkozata, aki szerint dollár-tízmilliárdos veszteséget okoz a BAM kiesése. Az orosz államvasutak 120 embert és 24 járművet mozgósított a helyreállításra.

A BAM az elmúlt hónapokban kapcsolódott be a Kínából Oroszországba irányuló szállításokba. Ehhez ugyanis előbb építeni kellett egy új hidat az Amur folyón. Ezt egyelőre főként orosz szerelvények használják. Az első kínai tehervonatkígyó júliusban haladt el erre.

A vasútvonal jelentőségét az is növelni, hogy egyelőre kudarcba fulladtak az orosz kísérletek arra, hogy megnyissák a teherszállítás előtt a sarkkörön túlik tengeri átjárót. Az első próbálkozás során 15 elakadt hajót kellett kimenteniük az orosz jégtörőknek. Ahogy egy norvég szakember fogalmazott, sokkal több a jég arrafelé, mint az oroszok gondolták.

Az a hajó, amelyik elakad, nagyon kényelmetlen helyzetbe kerül. A távközlési összeköttetés halvány és alig jár műhold a Föld felett a világnak ezen a részén. Így a hajó „láthatatlanná” válhat. A szállítmányozónak meg kiszámíthatatlan késéseket, és ezzel beláthatatlan anyagi károkat okozhat az északi hajóút – derül ki szintén a The Loadstar híréből.

A Kína és Oroszország közti kereskedelem több mint 40 százalékkal bővült 2023 első öt hónapjában 2022 azonos időszakához képest. Ezen belül az észak-déli kapcsolatok értéke 75 százalékkal nőtt, és elérte a 43 milliárd dollárt.

A logMASter kapcsolódó szolgáltatásai

Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!

Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!

Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.hu email címen!