Az Európai Bizottság bejelentette, hogy megszünteti az európai versenyjog alkalmazása alól azt a kivételt, ami lehetővé tette a nagy tengeri szállító társaságoknak, hogy egymás hajóira pakolják a rájuk bízott konténereket – adta hírül a Financial Times. Az EU döntés-előkészítő és -végrehajtó szervezete úgy fogalmazott, hogy ezt a lehetőséget immáron „nem célszerű” fenntartani.
Ezért azok cégek, amelyek éltek vele, 2024 áprilisától búcsút inthetnek ennek a játékuknak. Szakértők szerint ez nem jelenti azt, hogy minden kooperációnak vége a vállalatok között, azonban a konténermegosztás tilalma jelentős hatással lesz a világkereskedelemre.
Korábbi cikkeink tengeri szállítás témában:
A döntés elsősorban az ellen a maroknyi cég ellen irányul, amelyek úgynevezett szövetségeikkel uralják a világ tengeri konténerszállítási piacát. Az EU egyben végre képesnek látszik keresztbe tenni egy olyan iparágnak, amelynek tevékenységét nemzetközi jellege miatt rendkívül nehéz regionálisan szabályozni.
A csapás – illetve a kisebb cégek esetén a hátszél – éppen dekonjunktúra idején éri az ágazatot. A koronavírus-járvány kitörését követően nekilendült online kereskedelem a hapzsi-dőzsi időszakát hozta el a konténerek tengeri szállításában, magasra tornászva az árakat. Ennek azonban 2022 második felétől vége lett: a szállítási piacon túlkínálat vette át a túlkereslet helyét.
Enyhülhet az óriások szorítása.
„Ez tényleg nagy dolog – mondta Mike Garratt, az MDS Transmodal szállítási tanácsadó vállalat igazgatója. – Kilenc nagyvállalat eddig úgy érezhette, hogy gyakorlatilag a törvény felett áll. Közvetve ellenőrzésük alatt tartották a világkereskedelem értékét, ami most drámaian megváltozik.”
A kilenc cég három szövetséget hozott létre az elmúlt évtizedben, ami lehetővé tette, hogy korlátozzák a tengeri konténerszállítási kapacitásokat és megakadályozzák a díjak csökkenését. Ennek eredményét aztán gondosan besöpörték a kasszájukba.
A pandémia idején azonban pofátlanságukkal pestiesen szólva kihúzták a cipőből a megrendelőket, akiknek nem csak a felsrófolt árakkal kellett megbirkózniuk, hanem a túlzsúfolt kikötők okozta
várakozásokkal is. Az említett cégszövetségek közben több pénzt csináltak, mint a korábbi hat évtizedben összesen – állítja a Drewry tanácsadó vállalat.
Csak dadogni tud a szállítási szövetség.
A tengeri szállítás nagy strukturális változásokon ment keresztül a szolgáltatók konszolidációjától kezdve a globális szövetségeken át a logisztika más elemeire is kiterjedő vertikális integrációig – indokolta a konténermegosztás tilalmának érvényesítését Didier Reynders, az Európai Bizottság versenyügyekért felelős biztosa.
A kivétel egyébként 1986 óta volt érvényben. Megúszott egy nagy felülvizsgálatot 2009-ben, majd ezt követően még kétszer meghosszabbították.
A szállítási ipar nagyjait képviselő World Shipping Council elnöke, John Butler nem ért egyet „a döntést indokló logikával”. Mint mondta az EU-s szabályozás megváltozása bizonytalanságot fog okozni, miután az érintett vállalatoknak alkalmazkodniuk kell az új jogi környezethez. A kisebb versenytársak válasza erre csak annyi: így jártak.