Elmaradt a nyári kiszállítási boom.
Egy kiskereskedőnek soha sincs korán azon morfondírozni, mivel akar nagyot kaszálni az év végi bevásárlási szezonban, ám úgy tűnik, az idei évben a szokásosnál hosszabb a gondolkodási idő. A szakértői várakozások szerint ugyanis halovány lesz a világ boldogabb részén élő emberek karácsonya – írta a Commerce Times hírportál.
Már az elmúlt évi ünnepi időszak is gyenge volt – jegyezte meg a hírportálnak nyilatkozva David Swartz, a chicagói Morningstar Research Services piackutató cég elemzője.
A szakértő némi növekedésre számít idén az elmúlt évihez képest, de nem jelentősre.
Az eladások értéke 2022-ben az infláció miatt emelkedett és ugyanez ismétlődhet meg 2023-ban is – csatlakozik az előtte szólóhoz Kassi Socha, a Gartner tanácsadó cég fogyasztói kultúrával foglalkozó kutatója.
Ezt a véleményét arra alapozhatja, hogy a Gartner vizsgálatai szerint a vásárlók egyre inkább várnak az árleszállításokra, mielőtt előveszik a pénztárcájukat. Az amerikai fogyasztók közel kétharmada mondta azt, hogy hajlamos várni az akciókra azoknak a termékeknek a megszerzésénél, amelyek nem nélkülözhetetlenek számára.
Ami mindennek a logisztikai hátterét illeti, abba Adhish Luitel, az ABI Research kutatóintézet ellátási láncokkal foglalkozó kutatója adott bepillantást. A világgazdaság gyengélkedése óvatosságra készteti a kiskereskedőket a fekete péntek és a kiber hétfő előtti készletezésükben és ezzel összefüggésben a beszerzéseikben.
Szépen fogalmazva azt mondhatjuk, hogy a nagy áruházláncok „szikárabban” tervezik raktárkészleteiket. Az egyik nagy amerikai cég, a Target nemrégiben jelezte, hogy a tavalyinál 18 százalékkal alacsonyabb tartalékokkal várja a gyengébbnek ígérkező idei keresletet.
Ezzel összefüggésben jól látszik, hogy idén jóval kisebbek a kiskereskedők nyár végi-kora őszi beszerzései, mint korábban. Csak csordogáltak a szállítások az Ázsiát és Európát összekötő tengeri útvonalakon a nyár közepén és második felében. És a szállítási ipar vállalatai egyre kevésbé bízhatnak abban, hogy ez megváltozik – derült ki a CNBC körképéből.
A Malaka-szorosban Szingapúr előtt tucatszámra várakoztak a hajók a nyári forróságban és ugyanez volt a helyzet a kikötőkben. A nagy tengeri fuvarozó cégek egymás után mondták le konténerszállító hajóik indulását.
A hajózási vállalatok „kapacitásmenedzsmenttel” vannak elfoglalva, magyarán jegelik a hajóikat – mondta Sanne Manders, a Flexport szállítási bróker vállalat elnöke. Sok az úgynevezett blank sailing, azaz az üres hajók közlekedése egyik kikötőből a másikba. A szállítók nézőpontjából tovább ronthatja a helyzetet, hogy a szakértő szerint a következő néhány hónapban további szállítási kapacitások kerülnek a piacra.
Ez várhatóan tovább szorítja majd le a fuvarozási díjakat. Az árak csökkenése már több mint egy éve tart, miután lecsengett a koronavírus-járvány második felétől, 2021 közepétől kibontakozott nagy konjunktúra.