Nem sok biztatót tudnak mondani a pénzügyi elemzők a logisztikai ágazat vállalatainak 2024 előtt – derült ki a CNBC prognózisaiból. Parash Jaint, a HSBC bank elemzőjét arról kérdezték egy videóinterjúban, vannak-e olyan mutatók, amelyek azt jelzik, hogy az ágazatot sújtó recesszió valamikor a jövő évben enyhülhet.
A válasz kiábrándító volt. Jain beszámolója szerint bankja befektetési tanácsadói arra készítik fel a szállítási ágazatban tevékenykedő ügyfeleiket, hogy 2024 újabb nehéz év lesz. Komoly kihívást jelent majd, hogy nyereséget érjenek el jövőre. A szakértő szerint a vállalatok rosszabb számokkal zárhatják 2024-et, mint 2023-at.
Nem a kereslet hiánya a fő probléma, bár természetesen az üzlet végül is a megrendelésekre alapul, hanem a túlkínálat. A szállítási ágazatban mutatkozó kapacitásfelesleg. A gyenge kereslet és a túlkínálat találkozása borítékolhatóan alacsony szállítási díjakat eredményezhet a jövő év első felében.
Nem okoznak gondot a szállítási szűk keresztmetszetek.
Megkérdezték az elemzőt arról is, mekkora kockázatot okoznak a szállításokban a szűk keresztmetszetek. Manapság elsősorban mindenki arra céloz ezzel, hogy a Panama-csatorna áteresztőképessége a kevés csapadék miatt alacsony, ami sorban állásra kényszeríti a két óceán közt átkelni szándékozók hajókat. Felmerül a kérdés, hogy a szállítási csúszások mennyire ösztönzik a megrendelőket készletfelhalmozásra?
Jain úgy látja, hogy ez a probléma néhány évvel ezelőtt volt igazán jelentős, amikor erős volt a piaci konjunktúra. Az Ever Given konténerszállító hajó keresztbe fordulása a Szuezi-csatornán 2021 márciusában sokkal nagyobb felfordulást okozott, mint jelenleg a Panama-csatorna hajófogadó kapacitásnak zsugorodása.
Erre válaszul a megrendelők egy része például átterelte ázsiai szállítmányait az USA keleti partjáról a nyugati partra (a vasúti és az intermodális szállítók örömére). Ez enyhíti a szűk keresztmetszetből adódó problémát. Lényegében a gyenge szállítási kereslet miatt nem várható, hogy a szállítási szűk keresztmetszetek komoly gondot okozzanak.
Kétarcú lehet 2024 a szállítási szakmában.
A szakértő megjegyezte még, hogy a kínai gazdaság minden gondja ellenére egyelőre ez az egyetlen olyan piac, amely még az áruszállítási kereslet növekedését produkálja. Az év eddig eltelt részében hét százalékkal nőttek az igények, miközben a világ többi részén nem látunk számottevő bővülést. Jelentős fellendülést azonban csak a világszintű kereslet javulása hozhat.
Jaint elárulta azt is, hogy HSBC befektető ügyfelei nem fordultak el a kínai lehetőségektől, azért, mert az ingatlanfejlesztési piacon jókora túltermelési és hitelválság alakult ki. A zöld ágazatokban, az autóiparban és részben az infrastrukturális beruházásokban keresnek jó befektetési lehetőségeket a pénzüknek.
Kínához kapcsolódik a CNBC másik anyaga, amely szerint a jövő év eleji holdújévi holtszezon előtt nem túl rózsás kép tárul a szállítók elé. Ez az időszak általában jó lehetőségeket kínál a szállítási ipar vállalatainak a megelőző év végén. Sok szállíttató ugyanis előrehozza megrendeléseit, hogy a szabadságolások miatt leálló kínai beszállítások hiánya ne okozzon gondot.
Idén azonban a CNBC Supply Chaing Survey felmérésben a megkérdezettek 67 százaléka úgy nyilatkozott, hogy semmi jelét nem látja ennek a idény jellegű fellendülésnek.
Ez a közvélemény-kutatás egyébként az mutatta, hogy a szállítási és a logisztikai ipar cégvezetőinek kétharmada 2024 első felében vagy a piac stagnálására vagy 5-10 százalékos további zsugorodására számít. Az év második felére azonban már 50 százalékuk ötszázalékos élénkülést jósol. Egyharmaduk szerint a bővülés elérheti a tíz százalékot is.