Jó éve volt 2022 a konténereknek, kevesebb veszett el és került az óceánok fenekére belőlük, mint 2020-ban és 2021-ben – idézte a SeatradeMaritime hírportál a World Shipping Council (WSC) jelentését.
A WSC tagjainak birtokában van a világ konténerszállítási kapacitásának 90 százaléka. Ez az arány még nagyobbá válik, ha figyelembe vesszük, hogy a maradék 10 százalék felett rendelkező cégek egy része a WSC-tagok résztulajdonában van.
A szervezet Container Lost at Sea jelentésének 2023-as frissítése szerint 2022-ben 661 konténer veszett oda. Két évvel korábban, 2020-ban 4000, 2021-ben 2000 konténer került a tenger fenekére.
A 2022-es szám ugyan nem a legalacsonyabb adat azóta, hogy a WSC 15 évvel ezelőtt elkezdte az adatgyűjtést az elveszett konténerekről, de így is rekordnak számít. A veszteség ugyanis arányaiban a legalacsonyabb volt az elmúlt másfél évtizedben. 2022-ben az összes szállított konténernek 0,00026 százaléka, azaz 10 millió konténerből 26 esett le út közben a hajókról.
Az összehasonlításból kiderül, hogy az elmúlt 15 évben volt néhány kiugróan rossz év. Ez balesetek, illetve a rossz időjárás számlájára írható. A legnagyobb veszteséget 2013-ban jegyezték fel a MOL Comfort konténerszállító hajó katasztrófája miatt. Amikor Jemen partjaitól 370 kilométerre kettétört a hajó, 4293 konténer süllyedt el a hajóronccsal együtt.
Az időjárás miatt 2020-ban 1800 konténer, majd 2021-ben 750 veszett oda. Az utóbbi egyetlen hajón.
Az átlagos veszteség évente 1566 konténer, ám az elmúlt három év átlaga a jó tavalyi adat ellenére 2301 konténer. A WSC tagvállalatai átlagosan egy számjegyű mennyiségű konténert vesztettek el 2022-ben. Csak két olyan szállító vállalat volt, amelyek hajóiról összesen több mint 100 konténer eset le egy év alatt.
A WSC szakértő cégekkel együttműködve igyekszik javítani a veszteségstatisztikát. Ennek legfontosabb eleme a hajók billegésének (parametric rolling) vizsgálata. Ez jelenti a legnagyobb kockázatot. Ahogy az interneten fellelhető képeken látszik kártyavárként dőlhetnek el a konténerek a hajók fedélzetén, ha a hullámzás a hossztengelye körül billegteti a hajótestet.
Emellett oktatási anyagokat készítenek a megfelelő rakodásról, a hajók üzemeltetéséről, köztük a jó útvonal megválasztásáról. A WSC szakértői felhívják a figyelmet arra, hogy a szállítmányozásban részt vevő vállalatok is felelősek azért, hogy ne vesszenek el megrendelőik konténerei. Mindenekelőtt megfelelően kell rakodni azokat és pontosan jelezni kell az adataikat, nevezetesen a súlyukat és a tartalmukat.