Virgácsot hozott a Mikulás a magyar fuvarozó és szállítmányozó vállalatoknak: megjelentek a jövedéki adó és az útdíj változásáról szóló rendeletek. Az előbbi egy része ugyan visszaigényelhető, ám az útdíj kíméletlenül megdobja a szállítási költségeket.
A fuvarozók és szállítmányozó partnereik az év közepe óta tudják, hogy két jelentős költségemelkedéssel kell számolniuk 2024 elejétől kezdve. Az egyik az üzemanyagok jövedéki adójának emelése, a másik az útdíj növekedése.
A kormány az uniós minimális szinthez igazítja a jövedéki adó nagyságát, amivel EU-s előírást teljesít, ám az unió azt már nem várja el, hogy rossz magyar szokás szerint az adót is adóztassák, azaz áfával terheljék. A kettő együtt a várakozásoknak megfelelően átlagosan 40-41 forinttal növeli az üzemanyagok árát.
A fuvarozók visszaigényelhetik az adó egy részét. Mivel a minimális adót euróban határozzák meg, azokban az EU-tagállamokban, amelyek saját valutájukat használják, ezt át kell váltani a nemzeti fizetőeszközre. Az átváltás minden évben az október első munkanapján érvényes hivatalos devizaárfolyamon történik.
Ha ezen a napon gyenge a forint, akkor magyar valutában számolva magas a minimális jövedéki adó, következésképpen kicsi a különbség a tényleges adóhoz képest, amit vissza lehet igényelni.
Nagyobbat emelt a kormány a szükségesnél.
Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára a Portfolio.hu-nak adott korábbi interjújában úgy tippelte, hogy 380 forint/eurós árfolyamnál literenként 15 forint körül alakulhat a visszaigényelhető összeg. Ez már elég nagy lenne ahhoz, hogy hatással legyen a fuvarozás költségére.
A forint árfolyama 2023 októberének első munkanapjaiban 387-388 forint/euró között alakult, ám a kormány az ebből adódónál magasabban szabta meg a jövedéki adó szintjét – derült ki a Portfolo.hu cikkéből. E szerint benzin esetén literenként 139,3 forint, a gázolajnál 128 forint jött volna ki.
A NAV honlapján megjelent adatok alapján azonban ha az olajár 50 dollár/hordó felett alakul, akkor a benzin esetén literenként 152,55, a gázolajnál 142,9 forint a jövedéki adó. Így jelenleg a visszaigénylés esetén megvan az a 15 forintos különbség, visszaigényelhető összeg, amiről a szakember beszélt.
Az útdíj tényleg annyival nőtt, amennyit vártak.
Egy 2022-es rendeletmódosítás szerint az útdíj minden év október 1-jén emelkedik. A növekedés mértéke megegyezik a KSH júliusi fogyasztói inflációs adatával. Ez idén 17,6 százalék volt, ezért ennyivel nőtt az útdíj október első napjától.
A 2024. januári emelés azonban igazán kacifántosra sikerült. A kiindulópont az, hogy útdíjnak több eleme van, amelyeket külön szabályok szerint kell meghatározni. Az egyik az infrastruktúradíj, ami a közutak építésének és fenntartásának költségeit tükrözi. A másik az úgynevezett külsőköltség-díj, amit a közúti közlekedés számlájára írható levegőszennyezés és zajártalom miatt kell fizetni.
Az utóbbit eddig nulla forinttal számolták el az útdíjban, ám a 2024. január 1-jétől megjelenik az útdíjban. A szakmai szervezetek a korábbi minisztériumi egyeztetésen azt mondták, hogy becslésük szerint ez az októberihez képest járműkategóriáktól függően további 30-80 százalékos útdíjemelkedést okozhat.
Végül a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) olyan adatokkal állt elő, amelyek nagyjából teljesítik ezt a becslést – ez derül ki a közzétett tájékoztatóból.
A külsőköltség-díjakat a kormány útdíjrendelete eurócentben állapítja meg, így ezek minden évben változni fognak, akkor is, ha a kormány nem módosítja a díjrendeletet. Az átszámításhoz a jövedéki adóhoz hasonlóan az előző év októberének első munkanapján érvényes árfolyamot kell figyelembe venni.
Az infrastruktúradíjat befolyásolja a tengelyszám, a környezetvédelmi besorolás és az, hogy főúton vagy gyorsforgalmi úton közlekedik-e a fuvarozó. A külsőköltség-díjat szintén befolyásolja a tengelyszám és a környezetvédelmi kategória.
Emellett meg kell különböztetni a településeket összekötő utakat és a külvárosi utakat. Ettől lesz igazán bonyolult a díjrendszer. Nincs egységes számítási módszer: a rendelet útszakaszonként adja meg, hogy az adott szakasz hány százalékban minősül külvárosinak vagy településen kívülinek. Ezt külön-külön határozták meg mind a 2593 elemi útszakaszra.
Ebből a dzsungelből a kiutat a NÚSZ útdíjkalkulátora kínálja, ami az adatok részletes megadása után kiszámolja a várható útdíjat. Pontos útvonalat kell megadni, miután ugyanaz a fuvar más útszakaszon teljesítve más útdíjjal jár.
A Fuvarlevél.hu táblázatából kiderül, hogy míg korábban a gyorsforgalmi utakon több mint kétszeresét kellett fizetni a főutakra érvényes útdíjaknak, ez a különbség egyharmadra csökken. Az előbbiek tarifája ugyanis jóval kevésbé emelkedik, mint az utóbbiaké. Magyarán sokkal kevesebbet lehet spórolni az autópályák és az autóutak elkerülésével.
A kérdések kérdése: mennyivel nő a fuvardíj?
Dittel Gábor említett interjújában azt mondta, nehéz becslést adni a fuvardíjak 2024-es növekedésére, hiszen minden a részletektől függ. A bonyolult számítási módszer miatt, ami láthatóan csak masszív informatikai támogatással kezelhető, vélhetően egyelőre nem lettünk sokkal okosabbak.
Legalábbis időre van szükség, amíg a fuvarozók egy-egy szállítási útvonal esetén kitapasztalják, hogy mennyit útdíjat kell fizetniük.
A NiT Hungary azt tanácsolja honlapján a vállalkozóknak és a cégeknek, hogy már most tanulmányozzák az útdíjszedő internetes oldalán megjelent tájékoztatást és próbálgassák a kalkulátor használatát.
Dittel Gábor hangsúlyozva a bizonytalanságot 20-25 százalékos fuvardíj-emelkedést becsült, ami minden bizonnyal teljesül.