Ebből mi sem maradunk ki!
A szállítmányozó és fuvarozó vállalatok Európa-szerte figyelmeztetik ügyfeleiket, hogy tovább fogja drágítani a szállításokat a fokozatosan bevezetendő új európai útdíjfizetési rendszer – írta a Journal of Commerce szakportál. A változás lényege, hogy a különböző mérettű teherautók szén-dioxid-kibocsátáshoz kötve környezetvédelmi felárral terhelik meg az úthasználatot.
Németországban 2023 decemberétől, Ausztriában 2024 januárjától, a többi európai országban 2025 márciusától lép majd életbe az útdíjemelés új szabályzása a hírek szerint.
Előzmény cikkünk:
Az útdíjfizetésnél – Magyarországon is – a 7,5 tonnás járművektől kezdve több kategóriába sorolják a teherautókat. Németországban az új rendszer 83 százalékkal növeli a szállítás útdíjköltségeit.
A megemelkedett útdíjakat a fuvarozók a piaci helyzet függvényében igyekeznek saját maguk “kigazdálkodni”, elvileg nem kell áthárítaniuk ügyfeleikre. Mivel azonban az üzemanyagáraktól kezdve a bérekig amúgy is emelkednek kiadásaik, várhatóan nem fogják majd lenyelni ezt a pluszkiadást – mondta nemrégiben Michael Clover, a Transport Intelligence tanácsadó cég kereskedelemfejlesztésért felelős vezetője.
Ilyenkor minden szállítmányozó is igyekszik a megemelkedett fuvarköltségekhez igazítani a tarifáit. Az útdíj egy fix adó jellegű költségelem, amire a logisztikai ágazatban tevékenykedő cégnek, nincs ráhatásunk.
A közúti szállítás olyan komoly kihívások előtt áll, hogy nagyobb kormányzati támogatásra van szüksége az átalakuláshoz – mondta Vincent Erard, a Road Transport Union (IRU) fuvarozási lobbicsoport elnöke. A költségek növekedése az egy-két százalékos haszonkulccsal dolgozó kis cégeket teheti először tönkre. Kérdéses persze, hogy a fuvarozók számíthatnak-e a környezetvédelmi szempontoknak megfelelő külső támogatásokra, vagy inkább marad az állam szerepe abban, hogy a modernebb, környezetkímélőbb motorokkal felszerelt járművek útadója alacsonyabb, mint az avultabb, nagyobb környezeti terhelés okozó járműveké.
Az elektromos meghajtású teherautók megjelenése egész üzleti modelljük újragondolására kényszeríti a szállítással foglalkozó vállalatokat – véli Andreas Foller, az ilyen járműveket is fejlesztő Scania fenntarthatóságért felelős vezetője. A hatótávolságok változása miatt teljesen újra kell gondolni a szállítási útvonalakat, illetve a depók elhelyezését. Ennek szintén jelentős költségterhe lehet, amit a fuvarozó vállalkozók nem lesznek képesek saját maguk viselni, kénytelenek lesznek a fuvardíajikban érvényesíteni.
Az Európai Bizottság úgy gondolja, hogy 2050-re karbonsemlegessé kellene tenni az európai gazdaságot. Más eszköze nem lévén, ezt a különböző kibocsátási normák folyamatos szigorításával érheti el. Már amennyiben az Európa Parlament és a tagállamok vezetőit tömörítő Európai Tanács is egyetért ezzel. A parlament a túlzott költségekre hivatkozva nemrégiben tett javaslatot arra, hogy az Euro 7 károsanyag-kibocsátási szabvány bevezetését 2025 helyett 2031-re tolják ki a nehéz teherautók esetén.
A közlekedés egyébként becslések szerint Európa szén-dioxid-kibocsátásának 25 százalékáért felelős.
Hogy a magyarországi útdíjak hogyan alakulnak 2024-ben, azt ma még nem tudjuk. Októbertől már hatályba lépett egy 17,6%-os útdíj emelés és várható, hogy az útdíjak januártól tovább emelkednek Magyarországon. Az ezzel kapcsolatos jogszabályi előkészítés folyik, de a mérték még most – december elején – nem ismeretes. Összességében nehéz év előtt áll a közúti fuvarozás, az infláció, a béremelkedés, az üzemanyag árak és az adók együttesen jelentős mértékű díjemelésre kényszeríti az alágazatot.