Élvezetes munka elé néznek azok a cégvezetők, akik szívesen oldanak meg nehéz feladatokat, ugyanis ilyenekből nem keveset hozhatnak 2024 első hónapjai. Legalábbis erre utal a gazdasági növekedést előrejelző legmegbízhatóbb mutató alakulása.
A világgazdaság feldolgozóipari beszerzőimenedzser-indexe (PMI) a novemberi 49,3 pontról 49,0 pontra csökkent 2023 decemberében – idézi az adatokat a Dimerco szingapúri szállítmányozási vállalat előrejelzése. Ennél a mutatónál az 50 pontos szint választja el a beszerzéssel foglalkozó menedzserek tevékenységének bővülését a zsugorodásától.
Miután az ő munkájuk jelzi előre, hogy a vállalatok termelésük bővítésére vagy csökkentésére készülnek-e, a PMI-t tartják a GDP-változások legjobb „előszelének”.
A szállítási ipar cégeinek rossz hír a nem jó híren belül, hogy az új exportmegrendelések globális indexe az elmúlt év utolsó hónapjában 48,3 pont volt, szemben az egy hónappal korábbi 48,5 ponttal. A feldogozóipai termékek iránt 22 hónapja változatlan a kereslet, a szolgáltatások iránt az év utolsó négy hónapjában zsugorodott.
Hiába voltak optimisták a piaci szereplők 2023 utolsó hónapjaiban, hogy elkezdődhet a nagy jegybankok kamatcsökkentése, ami végre felpörgetheti a fogyasztást, nem múltak el az inflációs aggodalmak.
Ennek hatását azt Franciaországban és Németországban láthatjuk. Az Európai Unió két legnagyobb gazdaságában jelentősen csökkentek az új megrendelések. Indiában, Kínában, Brazíliában és Oroszországban nőttek ugyan, ám ez nem vigasztalja a magyar szállítmányozókat, mert ezekbe az országokba nem ők bonyolítják le a behozatali szállításokat.
Ami a szállítás egyes ágait illeti, a légi teherforgalomra negatív hatást gyakorol, hogy Kínában közelednek a holdújévi ünnepek. Ezért csökkent a kereslet, amit nem ellensúlyoz, hogy egyes európai vállalatok a vörös-tengeri válság miatt repülővel hozatják be a termelésükhöz sürgősen szükséges alkatrészeket. Ezek tengeri szállítása az Afrika megkerülésére kényszerült fuvarozás miatt csúszhat.
Az ellenkező irányban néhány Kínába exportáló feldolgozóipari cég a kínai leálláshoz igazította saját tevékenységének felfüggesztését. A szokásos rend várhatóan csak február 26-án áll helyre.
A tengeri konténerfuvarozás híre, hogy a Maersk új házastársat talált magának, miután elváltak útjai az MSC-től. Ezúttal a Hapag-Lloyddal kötött stratégiai megállapodást Gemini Cooparation címen. Ezzel az ágazat második és ötödik legnagyobb cége áll össze. Együtt körülbelül 290 hajót tudnak felmutatni összesen 3,4 millió TEU szállítási kapacitással.
Úgy tűnik, nem tették magukévá a „kicsi szép” elvét.
A tengeri fuvarozást Ázsia és Európa között továbbra is a Vörös-tengeren létrejött szűk keresztmetszet alakulása határozza meg. A Dimerco szakértőinek várakozása szerint:
- január végétől meg fog ugrani az üres hajók forgalma (blank sailing), mert a kerülő miatt lassabban pörög a hajók újrarakodása,
- további hajók fognak úgy dönteni, hogy elkerülik a veszélyessé vált útvonalat,
- zsúfoltság várható az európai kikötőkben, ahol felhalmozódhatnak a kihasználatlan konténerek,
- a fuvarozó cégek a szokásosnál sűrűbben fogják felülvizsgálni szállítási díjaikat.
Elméletileg egyfajta egérutat kínálhatnának a Kínát és Európát, illetve Törökországot összekötő vasútvonalak, ám a vasúti cégek spot szállítási díjai kitartóan emelkednek. Az expressz járatok kapacitásait szügyig lekötötték.
Az Oroszországon át vezető útvonal árai és kapacitásai kiszámíthatóak. Az ettől délre futó közép-ázsiai vasúti összeköttetésen, amelyen át a legtávolabb Isztambulba juthat el az áru, a kínálat meghaladja a keresletet. Van tehát hely a szerelvényeken, ám aki erre szállíttat, annak késésekre kell felkészülnie.
Társaságunk változatlanul vállal Kína egész területéről vasúti szállítmányozást FCL és LCL (gyűjtő) szállítmányokra is. Érdemes most vasúton rendelni, mielőtt szembesülni kell a hosszú tengeri határidőkkel és a várható késésekkel. Várjuk érdeklődését, csak egy kattintás az ajánlatkérés!