A „csőrös” kamion pontos definíciója úgy szól, hogy ez a „buldog fülkés” kamion ellentéte. A csőrös kamionok nyerges vontatóján elöl önálló motortér található. E mögött van a vezető- és a hálófülke. A buldog fülkés változatban a fülke alatt van a motor. Így az előbbi hosszabb, az amerikai utakra való, az utóbbi rövidebb, jobban illeszkedik a keskenyebb európai utakhoz – és az európai szabványokhoz.
A csőrös motorelrendezésű, öttengelyes, 18 kerekes kamionok egyik legendás gyártója az amerikai Mack Trucks.
Talán ennek a vállalatnak a futószalagjairól gördülnek le a legnagyobb járművek, amelyek a világ közútjait róják. Motorháztetőjük elején ma is ott ül a cég ikonikus jelképe, egy buldog – írta a CNBC az 1900-ban New Yorkban alapított járműgyártó jövőjéről szóló cikkében.
Ez a logó korábban jellegzetes arany színű volt, ám 2021 óta létezik egy vörösréz változata is. Ez hivatott jelezni, hogy a teherautókat, amiket díszít, nem a hagyományos bivalyerős dízelmotorok egyike hajtja, hanem tisztán elektromos, akkumulátoros meghajtással látták el őket. Az első fecske az LR Electric kukásautó volt.

Mielőtt valaki úgy gondolná, hogy egy ekkora súlyokat cipelő villany-teherautó csak valamilyen tesztelés alatt álló jármű lehet, rögvest meg kell jegyezni, hogy az LR-ből már eladtak 35 darabot számos amerikai város szemétszállító cégének. Más települések mellett New Yorkban és a floridai Miamiban is találkozhatnak az a városlakók a Mack villany-kukásautójával.
„A városok óvatosan vásárolnak az újdonságból, próbálgatják, hogyan válnak be” – mondta eladásaikról Jonathan Randall, a Mack Trucks North America elnöke.
A Mack, amelynek központja ma az észak-karolinai Greensboróban van, a svéd Volvo Grouphoz tartozó Volvo Trucks tagvállalata. A cégcsoport 2023-as vállalati beszámolója szerint a Mack 2023-ban 124 új megrendelést kapott elektromos teherautóira. Ez nagy növekedés a 2022-es 44 üzlethez képest.
A vállalat 2023 márciusában mutatta be MD Electric közepes méretű teherautó-alvázát. Ezzel teszik meg a második lépést az elektromos meghajtás bevezetésében.
Más a B2C és a B2B piac dinamikája az EV-knél
Az elektromos autók piacán csalódást hozott a 2023-as év. Az év második felére kiderült, hogy a villanyautók nem fognak olyan gyorsan elterjedni, amilyen tempóra a szakértők számítottak. Az elektromos áruszállítókkal azonban más a helyzet.
Ezeket a B2C helyett a B2B piacon értékesítik. A vásárló vállalatok a járművek teljes élettartamának költségeit vetik össze, amiben az elektromos meghajtás versenyképesebb, mintha csak az alapárat nézzük. A villanyautók alacsonyabb szervizköltsége – ami különösen fontos tényező a sokat használt elektromos teherautóknál – egy idő után kompenzálja a jármű magasabb vételárát.
Ezzel együtt az ACT Research piackutató cég az USA-ban csak 2027-től várja elterjedésük felgyorsulását. Akkor lépnek életbe ugyanis a megszigorított új szövetségi károsanyag-kibocsátási szabványok.
Van egy további fontos tényező is, ami segítheti az elektromos teherautók terjedését, legalábbis városi használatban. A vállalatoknak önálló telephelyeik vannak, amelyeken megoldhatják a járművek akkumulátorainak töltését. Akár napközben, akár éjszaka.
Jelenleg a villany-teherautók magas ára miatt, az olcsóbb fenntartás csak nagyon hosszú idő alatt hozza vissza a kezdeti befektetés költségét. Ezen az segítene, ha az akkumulátorok ára csökkenne miközben teljesítményük javul. Ettől azonban szakértők szerint még jó pár évre vannak az akkumulátorgyártók. Enélkül egyelőre nem válthatók le a hagyományos dízelmotoros teherautók.
A Council on Clean Transportation and Energy Innovation kutatóintézet 2023-as tanulmánya 2030-ra teszi azt az évet, amikor az újonnan vásárolt elektromos kamionok teljes élettartamra számított költsége alacsonyabbá válhat hagyományos társaikénál. A Macknél ezt a változást segítheti, hogy addigra felépül a Volvo saját akkumulátorgyára, ahonnan vélhetően olcsóbban juthat akkumulátorokhoz.
A macsó kinézetű járművek kedvelőinek szolgálhatunk egy jó hírrel. Úgy tűnik, a Mack meg akarja tartani teherautói hagyományos csőrös kinézetét. Az villany-kukásautónál ez nem lett volna praktikus, de az MD Electric nagyon emlékeztet az országutakon futó, jellegzetes Mack-nyergesvontatókra.