Idén egy hónappal korábban, február helyett már januárban pirosról sárgára váltott a világgazdaság fellendülését jelző lámpa, ami persze nem jelenti azt, hogy a következő szín a zöld lesz. A világgazdaság beszerzőimenedzser-indexe 2024 januárjában felkapaszkodott a visszaesést a növekedéstől elválasztó 50 pontos határra – derült ki a Dimerco logisztikai szolgáltató cég piaci összefoglalójából.
Ez az elemző intézetek átlagos mutatója. Ha erősíteni akarjuk az optimizmusunkat, akkor az S&P Global kalkulációjára kell figyelnünk, ami felfelé tér el az átlagtól. E szerint az elmúlt hónapok fokozatos javulása után a globális beszerzőimenedzser-index januárban nem 50, hanem egyenesen 51,8 pont volt, ami arra utal, hogy a világgazdaság végre növekedési pályára állhat.
Bár a vörös-tengeri válság növeli a szállítási költségeket, ami fékezi az infláció csökkenésének tempóját, az éves globális fogyasztói árindex a termékek esetén 1,3 százalékra, a szolgáltatásoknál 4,6 százalékra lassult 2023 decemberében.
A pénzpiaci befektetők arra számítanak, hogy mind az amerikai Fed, mint az Európai Központi Bank csökkenteni fogja alapkamatát 2024-ben, ám hogy mikor és mennyivel az egyelőre az év nagy kérdése. A dollár februárban erősödött, ám a szakértők továbbra is arra számítanak, hogy az év egészében gyengülni fog.
Növelték szállítási kapacitásukat a hajótársaságok
A légi szállítási ágazat növekedésével kapcsolatos prognózisok kettő és öt százalék közti bővülést jósolnak. Az utasok szállításában folytatódik a koronavírus-járvány előtti forgalom visszaállása. A teherszállításban az e-kereskedelem kiszolgálása teremti a legnagyobb keresletet, különösen az olyan óriások csillapíthatatlan fuvarozási éhsége, mint a Temu és a Shein.
A szakértők összességében úgy vélik, hogy 2024 egyfajta átmeneti év lehet az elmúlt évek viszonylag gyenge forgalma és a 2025-re jósolt jelentősebb fellendülés között.
A tengeri szállításban a konténerfuvarozó óriáscégek új hajómegosztási együttműködéseket jelentettek be, ami szakértők szerint hosszabb távon átszabja a világ szállítási ágazatát. Ezzel vélhetően arra céloznak, hogy a kisebb szereplőknek egyre nehezebb dolguk lesz a nagyobbakkal folytatott versenyben.
A kínai holdújévi ünnepek után az év 8-10. hetéig lassú keresletnövekedés várható a tengeri szállításban. A költségek az Ázsia–Európa szállítási útvonalakon nagyjából 4300 dollár/FEU körül alakulhatnak.
A vörös-tengeri válságra válaszul a hajótársaságok 17 nao-panamax és megamax hajót állítottak szolgálatba az év első hét hetében. Ezzel igyekeznek fenntartani az egyhetes követési intervallumokat. Így sikerült lerövidíteniük az újrarakodási időket az ázsiai kikötőkben. A szállítási költségek február első felében kissé csökkentek az Ázsia–Európa útvonalakon, eltávolodva a korábbi 5000 dollár/FEU-s magasságtól.
A vasút szállításban a Kínából induló, Oroszországon át vezető útvonalon március elejéig minden hely foglalt volt. A szállítási díjak némi fluktuációt leszámítva stabilak maradtak. Az északi vasúti és a déli tengeri útvonal közötti közép-ázsiai vasúti összeköttetésen ugyan feszesek voltak a foglalások februárban, ám ezen a folyosón továbbra is viszonylag kevés áru teszi meg az utat Kínából a kaukázusi országok, Törökország és Európa felé.
Társaságunk a kínai vasúti forgalomban több platformról indít hetente többször vonatokat Magyarország felé. Örömmel állunk rendelkezésükre vasúti gyűjtő (LCL) vagy teljes rakományú konténeres (FCL) rakományok szállítmányozására. Amennyiben Önnek szüksége van összehasonlító vasúti ajánlatra Kínából, kollégáink örömmel kidolgozzák az aktuális tengeri és vasúti útvonalakra vonatkozó szállítási ajánlatot egészen az Önök telephelyéig.
Várjuk érdeklődését, csak egy kattintás az ajánlatkérés!