Elképesztő eredményt hozott a merev vitorlás teherhajó tesztje

Beváltotta a hozzá fűzött reményeket a merev vitorlával felszerelt hajók első hosszú távú tesztje – jelentette a Yahoo News hírportál. A japán Mitsubishi Motors autógyártó tulajdonában lévő Pyxis Ocean hajóra szereltek fel két WindWing márkanevű merev vitorlát 2023 augusztusában. Ez követően az Atlanti-, a Csendes- és az Indiai-óceánon is vizsgálták, hogy milyen hatása van a kiegészítő propulziós meghajtásnak az üzemanyag-felhasználásra.

A vitorlás teherhajó merev vitorlás propulziós meghajtása a repülőgépek szárnyának működését másolja. A vitorlák egyik oldalán, a haladási irányban vákuumot állítanak elő, ami húzza a hajót. Ez a teljes szembeszelet kivéve működik, ezért a széljáráshoz alkalmazkodó útvonalon kell haladnia a hajónak.

A fejlesztő BAR Technologies legalább 30 százalékot elérő üzemanyag-megtakarítást vár a WindWingtől egy-egy teljes – változó szélviszonyok mellett megtett – utazás esetén.

“A nagyjából optimális szélfúvás mellett a nyílt óceánon a Pyxis Ocean naponta 11 tonna üzemanyagot spórolt meg a merev vitorlás meghajtásnak köszönhetően – árulta el John Cooper, a BAR Technologies vezérigazgatója. – Miközben erre a hajóra két merev vitorlát szereltünk, úgy számoljuk, hogy a Kamsarmax nagyságú hajókra hármat fogunk. Így további másfélszeres csökkentést érhetünk el az üzemanyag-fogyasztásban és ennek megfelelően a károsanyag-kibocsátásban.”

A cégvezető szerint ez az óriási, évente több ezer tonnányi üzemanyag-megtakarítás oda is vezethet, hogy a 2025-re elkészülő új hajók felére szerelhetnek ilyen szerkezetet.

A WindWing merev vitorlák magassága 37,5 méter és felszerelésükért cserébe viszonylag kevés raktárteret kell feláldozni a teherhajókon. Működtetésük teljesen automatikus, anélkül alkalmazkodik a szélviszonyokhoz, hogy a személyzetnek értenie kellene a vitorlázáshoz.

Az International Maritime Organisation (IMO) 2023-ban elfogadott stratégiája szerint a hajózási iparnak 2030-ra 40 százalékkal kellene csökkentenie károsanyag-kibocsátását. Ennek részeként a majdnem vagy teljesen nulla kibocsátású technológiák arányát tíz százalékra kellene emelni. Ebben játszhat nagy szerepet a merev vitorlás propulziós meghajtás.


A tengeri szállítmányozás a távolság és a megmozgatott árutömeg szempontjából a legnagyobb forgalmú közlekedési ágazat ma a világon. Kedvező szállítási díjszabásunkkal óriási kapacitással rendelkezünk, annak érdekében, hogy Önnek megbízható és kiszámítható partnere legyünk. Kérjen tőlünk is ajánlatot!