A vasút közel kétszáz évvel ezelőtti születése óta sokat változott, ám egy valami megmásíthatatlan jellegzetességének tűnt. Nevezetesen az, hogy a síneken mozdonyok vontatnak teherszállító vagonokat vagy személykocsikat. Egy újítás ezt a felállást is megkérdőjelezi.
A vasút az Egyesült Államokban több mint egy évszázada vesz részt az áruszállításban.
Az ország teljes cargo kapacitásának ötödét adják a vasúti szerelvények, amelyek mozdonyai szinte kizárólag fosszilis energiahordozókra alapuló üzemanyagokat használnak. Ez a következő évtizedben megváltozhat – írta a Clean Technica hírportál.
Kihasználva a szövetségi kormány jelentős zöldenergia-támogatásait újfajta elektromos közlekedési infrastruktúrát fejleszt a National Renewable Energy Laboratory (NREL) állami ügynökség, illetve a Los Angeles-i Parallel Systems startup vállalat.
Az előbbi a megújuló energiákhoz kapcsolódó technológiák kutatásával és fejlesztésével foglalkozik, az utóbbi egy autonóm elektromos teherszállító vasúti járművet fejleszt. Valójában egy önjáró alvázról van szó, amelyen elfér egy konténer. A járművet saját akkumulátoros elektromos meghajtása mozgatja, ám ez csak az egyik kunszt.
A másik az önvezető autókkal folytatott kísérletekből és az amerikai utakon helyenként már futó robottaxikból ismert optikai és elektronikai érzékelők rendszere. Ez a megfelelő vezérlő szoftver segítségével képessé teszi az alváz és terhe automata mozgását.
Nincs szükség mozdonyvezetőre vagy, ha lesz utasszállító változata a rendszernek, kalauzra. Az önjáró alvázak úgy közlekedhetnek a síneken, mint egy egy kamion az országúton. Ha szerelvénnyé rendezik őket, akkor egymás tolják, amivel csökkentik a légellenállást, mérsékelve az áramfogyasztást. Mivel a vasúti kocsik önállóak, nincs szükség az összekapcsolásukat szolgáló nehéz csatlakozókra.
A Parallel járművei jelenleg valós körülmények között zajló teszteken vesznek részt, hogy bizonyítsák mindazt, amit elvárnak tőlük: a kisebb súlynak köszönhető nagyobb sebességet és rövidebb féktávolságot, továbbá az önvezető képességet. Ha ezen a vizsgán átmennek, akkor jelentős informatikai fejlesztésekre lesz szükség forgalomba állításukhoz, hiszen önvezető vonatokat még nem látott világ.
Ezen a ponton lép be a NREL, amely más partnereket, például a Texasi Egyetemet bevonva fejleszti a vasúti pályán szükséges új infrastruktúra-elemeket. A közlekedési szektor gyors dekarbonizációjához ki kell találni, hogyan tehetjük környezetbaráttá a vasutat is – mondta Jason Lustbader az állami ügynökség projektfelelőse. Ezért vágtak bele a vasúti logisztika és Parallel önjáró elektromos vasúti kocsijainak összeházasításába.
Abban is bíznak, hogy az akár egyenként is közlekedő vagonok leválthatják a közutakon járó kamionok egy részét. Ezek ugyanannak a konténernek az elszállítását mérföldre vetítve háromnegyedével kevesebb energiával oldhatják meg és enyhíthetik a közúti közlekedés zsúfoltságát.