Európa vállalatainak eszük ágában sincs lemondani a zsíros kínai üzletekről. Kína továbbra is a világgazdaság „kritikusan fontos” beszállító országa marad. Azok az erőfeszítések, amelyek geopolitikai megfontolásokból igyekeznek „leválasztani” a nyugati, főként az európai vállatokat a kínai kapcsolatról, nem sok sikerrel kecsegtetnek. Ezek a legfőbb megállapításai a szállítói hitelek biztosításában fontos szerepet játszó Allianz Trade felmérésének.
Annak ellenére, hogy a politikusok nem győznek süketelni az “elválasztásról”, a “kockázatcsökkentésről” Kína és Európa gazdasági kapcsolataiban, az öreg kontinens vállalatai alapvetően “bika hangulatban” vannak, ha az ázsiai országgal folytatott üzleteikről van szó.
A spanyol és a német cégek 40 százaléka, továbbá a francia vállaltok több mint 30 százaléka arra számít, hogy erősödni fognak kínai beszállítói kapcsolatai. Még az Egyesült Államok esetén is 27 százalék azoknak a vállalatoknak az aránya, amelyek azt tervezik, hogy bővítik kínai üzleteiket.
“Az európai vállalatok már most kevésbé aggodalmaskodók, mint az amerikaiak” – állapította meg a jelentésben Ana Boata, az Allianz Trade gazdasági kutatócsoportjának igazgatója, a vizsgálat vezetője. A cégek megkeresésén alapuló felmérésben háromezer kínai, francia, német, olasz, lengyel, spanyol, brit és egyesült államokbeli vállalatot kérdeztek meg arról, hogyan látják a világkereskedelem alakulását 2024-ben.
Átlagosan a válaszadók több mint egyharmada tervezi azt, hogy erősíteni fogja kapcsolatait kínai partnereivel. Mindössze 11 százalék azok aránya, amelyek zsugorítani akarják az ázsiai ország cégeivel folytatott üzletelésüket.
“Kína a világ kritikusan fontos ellátója marad, olyan ország, amelytől elszakadni nagyon nehéz, ha egyáltalán nem lehetetlen” – írták az Allianz Trade elemzői. Eközben a kínai vállalatok egyre optimistábban látják lehetőségeiket arra, hogy más országokba exportálják áruikat.
Minden tizedik kínai exportőr cég azt jósolja, hogy kivitele több mint tíz százalékkal bővülhet a következő időszakban. Más országok esetén csak kettő-öt százalék azoknak a vállatoknak az aránya, amelyek ennyire optimisták.
“Az elmúlt év rossz volt az export szempontjából. A világkereskedelem zsugorodott. Ennek tükrében különösen figyelemreméltó, hogy a felmérésünk válaszadói ennyire optimisták” – mondta Francoise Huang, az Allianz Trade ázsiai és csendes-óceáni térséggel foglalkozó vezető elemzője.
Bár a vállalatok nem tervezik, hogy teljesen leváljanak a kínai beszállítói láncokról, a diverzifikációt saját jól felfogott életükben nem adták fel. A koronavírus-járvány arra inti a cégeket, hogy ne tegyék ki magukat egy forrásnak, mert ha az megszakad, akkor egész tevékenységük leáll.
“Azok a vállalatok, amelyek sokoldalúvá akarják tenni beszállítói hálózatukat, az ázsiai és csendes-óceáni térségben keresnek új bázisépítési lehetőségeket. Elsősorban az ASEAN szabadkereskedelmi övezetre gondolnak” – mondta Huang a tíz délkelet-ázsiai országot összefogó szervezetre utalva.
Miközben a exportáló vállalatok optimistábbnak mutatkoztak 2024-ben, mint amilyen hangulatban 2023-ban voltak, több tényező is aggasztja őket. Az egyik a bizonytalanná és kiszámíthatatlanná vált geopolitikai környezet. A másik munkaerő és a pénzügyi finanszírozás hiányából fakadó kockázat.
A megkérdezett cégek 73 százaléka a politikai folyamatokban, ezen belül a protekcionista törekvésekben látja a legidegesítőbb kockázatot. Még mindig jelentős azoknak a vállatoknak az aránya, amelyek tartanak a beszállítói láncok szétzilálódásának lehetőségétől.
A szállítások megszakadását 31 százalékuk helyezi a kockázati lista tetejére és 28 százalékukat aggasztja az a lehetőség, hogy hiány alakul ki inputjukban. (Ezzel kapcsolatban az autók chiphiánya volt a legemlékezetesebb jelenség a covid idején.)
Az Egyesült Államok exportvállalatai közül azok, amelyeknek van kínai gyártóbázisuk vagy jelentős ottani beszállító háttérre támaszkodnak, elsősorban az ázsiai-csendes-óceáni térségben, illetve Latin-Amerikában keresnek helyszínt tevékenységük diverzifikálásához.
“Ugyanabban a régióban, illetve egy valamivel közelebbi térségben hoznának létre új bázisokat. Ez az a stratégia, amelyet jónak látnak a diverzifikálásban” – írta az Allianz Trade jelentése. A válaszadóknak mindössze öt százaléka mondta azt, hogy a reshoring tendenciájának megfordulására számít a következő két évben, míg 30 százalékuk azt várja, hogy gyorsulni fog ez a folyamat.
A jelentésben megszólaló vállalatok továbbra is az orosz-ukrán háborút tartják a beszállítói láncaikat fenyegető legjelentősebb geopolitikai veszélynek. Az USA és Kína közti kereskedelmi háború főként azokat a cégeket bosszantja, amelyeknek hosszú beszállítói láncaik vannak, és termelésük több mint felét országuk határain túl végzik.
Forrás: CNBC
A logMASter kapcsolódó szolgáltatásai
Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!
Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!
Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.hu email címen!