Házasságra lép a szállítás két véglete: a leglassúbb és a leggyorsabb

A nagy tengeri szállító vállalatok a légi szállításba invesztáltak, miután megrendelőik az intermodális logisztikai szolgáltatások felé fordultak. A legnagyobb teherhajózási cégek vagy repülőgépeket vásároltak, vagy részesedést szereztek légi fuvarozási vállalkozásokban – derül ki az ifa-forwarding.net hírportál cikkéből.

A légi szállítás előnyei ismertek. A szállíttatók akkor veszik ezt igénybe, amikor nincs idejük kivárni az áruk több héten át tartó tengeri utazását. A légi szállítás forgalma már a koronavírus-járvány alatt is nőtt: a pandémia kitörése előtti mennyiséghez képest 2022-re 2,2 százalékkal bővült. A járvány előtt magától értetődő volt a logisztikai csatornák működése. A szállítmányozó cégek lefoglalták a szállítási kapacitásokat, és az áru eljutott a feladótól a címzetthez.

A pandémia alatt azonban bizonytalanná vált a kínai üzemek működése. Nem lehetett előre látni, mikor, melyik kínai tartományban vezetnek be korlátozásokat. Aztán 2021-ben, amikor a fékek fokozatosan kioldódtak, hirtelen megugrott a kereslet a szállítások iránt. Ezzel azonban még nem ért véget a piaci felfordulás.

Amikor helyre kellett volna rázódnia a folyamatoknak, 2022-ben újabb gondok jelentkeztek. Európában kikötői sztrájkok akadályozták a hajók ki- és berakodását, Észak-Amerikában torlódások alakultak ki. A megrendelő vállalatok igazgatótanácsaiban vélhetően egyre gyakrabban került napirendre a beszállító láncok kérdése.

Ennek eredményeként a cégek a korábbinál többször veszik igénybe szállítmányozó partner segítségét ahelyett, hogy maguk gondoskodnának árujuk szállításáról.

Mégis, miért vesz egy hajózási vállalat repülőgépet?

Elemzők szerint a pandémia alatt felhalmozódott készpénz befektetési lehetőségeket keresett, és a repülőgép-vásárlás vonzó megoldásnak látszott. Már csak azért is, mert a légitársaságoknak valódi természeti csapást jelentett a pandémia, miután padlóra küldte az idegenforgalmat.

Nekik tehát készpénzre van szükségük, így dobra verték hosszú távú utakra képes (Boeing 777-es és 767-es) gépeik egy részét. Ezek Ázsia és Európa, illetve az Ázsia és az Egyesült Államok közti járatokon repültek, és teherszállítóként is ezeken a távolságokon érdemes használni őket.

A teherhajózási cégek egy része ennél óvatosabb, szerényebb megoldást választott készpénze befektetésére. Repülőgép-vásárlás helyett részesedést szereztek légi szállítással is foglalkozó vállalatokban. Ez lehetővé teszi, hogy szállítási kapacitást foglaljanak le ezek gépein.

Szakértők szerint nem biztos, hogy jó befektetés volt a repülőgépek vásárlása. A tengeri fuvarozók akkor szerezték be ezeket, amikor 2022 őszétől visszaestek a szállítási igények. A gyengébb kereslet nyomán feleslegesnek bizonyulhat ez a kiadás.

Persze egy kiskapu azért mindig kínálkozik. Jelen esetben az, hogy hosszú távú befektetésnek tekintik a repülőgépek megszerzését. Lehetőségük van ugyanis arra, hogy később jó áron továbbértékesítsék a gépeket.