A Resilient Port Terminals (WHT) projekt keretében a holland vámhatóság egy időre lerövidíti a vámellenőrzésekről szóló értesítési időt a rotterdami kikötőkben – adta hírül a The Loadstar szállítási és logisztikai magazin. Azt vizsgálják, hogy ezzel a módszerrel visszaszoríthatják-e a konténerek felhasználásával folytatott árucsempészetet.
A teszt során először a hajók beérkezési előtti értesítést 72 óráról 48 órára rövidítik két héten át. Ezt követően 24 órára csökkentik ezt az időt a vizsgálat lezárultáig. Ezután visszaáll az eredeti 72 órás értesítési periódus.
A nagy tengeri fuvarozók arra figyelmeztették ügyfeleiket, hogy a rövid idő miatt nem feltétlenül lesz módjuk értesíteni őket arról, ha a szállítmányukat ellenőrizni akarja a vámhatóság. Ezért azt tanácsolták nekik, hogy kísérjék figyelemmel ezeket az értesítéseket a Portbase adatmegosztó platformon. Ez összeköti a holland kikötőkben kiépült teljes logisztikai láncot.
Állatvédők szerint nem sokat ér a próbálkozás
A természetben élő állatok védelmével foglalkozó Traffic civil szervezet ellenőrzéssel foglalkozó menedzsere, Phillipa Dyson szerint minimális a tengeri szállítmányokban elrejtett csempészáruk felfedezésének esélye. Ehhez ugyanis sokkal több vizsgálatra lenne szükség, és ezeket nagyobb technikai apparátussal kellene végezni.
Az ENSZ Környezetvédelmi Programja (UNEP) 2023-as jelentése szerint 2020-ban a világ kikötőiben megforduló közel 800 millió TEU-nyi konténernek csak két százalékát vizsgálták át a hatóságok szúrópróbaszerűen. Ez az ellenőrzés alkalmatlan arra, hogy kiszűrje a természetben élő növényekkel és állatokkal kapcsolatos csempészárukat.
Ezeket ugyanis nagyon jó álcázzák, ezért úgy néznek ki, mintha legális szállítmányok lennének. Még arról is gondoskodnak, hogy a szaguk se vezesse nyomra az ellenőrzést végző tisztviselőket.
Dyson a légi cargót hozza összehasonlításnak, ahol sokkal hatékonyabb az ellenőrzés. A terrortámadások megelőzését szolgáló, rendkívül szigorú átvilágításnak köszönhetően sokkal könnyebb megtalálni az illegális szállítmányokat.
A Traffic és a WWF környezetvédelmi világszervezet adatai szerint a 2009 és 2013 között a lefoglalt elefántcsont 73 százalékát tengeri szállítmányokban fedezték fel. Ez az arány azóta nőhetett. A hatóságok 2019-ben tíz nagy Afrikából Ázsiába küldött tobzoskapikkely-szállítmányt foglaltak le. Ezek mindegyikét tengeren indították útnak.
Hasonlóan az orrszarvú szarvához ezeknek sincs bizonyított orvosi hatásuk, de Ázsiában sokan hisznek ebben, ami nagy piacot teremt.
Dyson szerint csak a repülőtéri ellenőrzésekhez hasonlóan szigorú átvizsgálások, átvilágítások vethetnének véget a tengeri kikötőkön keresztül folyó csempészetnek.