Az Ázsiából Európába tartó konténerek szállítási díja immáron a kilencedik egymást követő héten nőtt június utolsó napjaiban, ami a leghosszabb ilyen periódus a világ ellátási láncait szétziláló covid okozta 2021-es drágulás óta – adta hírül a 11 nyelven megjelenő Logisticsinsider.in hírportál.
A Drewry World Container Index alapján egy 40 lábas konténer szállítási díja Kínából az olaszországi Genoa kikötőjébe 7029 dollárba került. Ez volt a legmagasabb tarifa 2022 szeptembere óta. A Rotterdamba tartó konténerért 6867 dollárt kellett fizetni. Mindkét tarifa kétszerese az áprilisinak.
A háttérben még mindig az ismert probléma, a Vörös-tenger–Szuezi-csatorna útvonal bezárulása áll. Afrika megkerülésével hosszabb útra kényszerültek konténerszállító hajók, kevesebbszer fordulnak, ezért szűkösebbé váltak a szállítási kapacitásaik.
Előző cikkeink a témában:
Egyik pillanatról a másikra visszatértek a covid idejére jellemző konténertarifák
Magukra találtak a mai világ kalózai is, akik kicsit sem viccesek
A szállítás szempontjából egyre sötétebbnek látszik a vörös-tengeri válság
Az a helyzet, hogy nyerésre állnak a terroristák a Vörös-tengeren
A helyzet ráadásul romlott. A teherhajókra lövöldöző jemeni húszik ugyanis a hónap végén elsüllyesztettek egy ömlesztett árut szállító hajót, ami arra utal, hogy veszélyesebb az átkelés a jemeni partok előtt, mint valaha.
A piaci viszonyokat ismerő szakértők szerint ráadásul a valós árak magasabbak lehetnek Drewry adatainál. Egy Kínából az Egyesült Királyságba irányuló szállítás konténerenként akár 10 ezer dollárba kerülhet, kivéve, ha a szállíttató valamilyen hosszú távú szerződés alapján számol el a fuvarozóval. Ezeket a megállapodásokat ugyan alacsonyabb áron kötötték, de a fuvarozók felárral növelték a díjakat.
Nehéz jóslatokat adni a várható fejleményekkel kapcsolatban. A teherhajócégek ugyan a pandémia alatt elért extraprofitjuk egy részét új hajók építtetésére fordították, ám ezek inkább csak 2026-tól állhatnak szolgálatba. Ha az USA-ban sztrájkok lesznek a kikötőkben, akkor a szállítási tarifák a koronavírus-járvány idején tapasztaltnál is magasabbra emelkedhetnek az év második felében.
A Magyarországra irányuló vasúti import is drágul folyamatosan. Ráadásul a kínai vasúti kapacitás sem elegendő. Javasoljuk ügyfeleinknek, minél hamarabb keressenek meg bennünket a vasúti küldeményeikkel, mert egyre nehezebb a szükséges vasúti kapacitást Kínából megszerezni és emiatt az áru késedelmesen tud csak indulni a feladótól.