Megszólaltak a riadócsengők, elkezdődött a karácsonyi szezon

Egymás után érkeznek a hírek arról, hogy a tengeri szállításban kialakult nehézségek gondokat okoznak az iskolakezdés, a fekete péntek és a karácsony előtti készletfelhalmozásban. Ahogy írtunk erről, a szakértők nagyon zsúfolt időszakot jósolnak a következő hónapokra. A kép tisztulásával úgy látszik, az infláció visszatérése lehet a legnagyobb veszély.

Az európai kiskereskedők egymás lábát taposva sietnek feladni karácsonyi rendeléseiket két hónappal a készletfeltöltési időszak szokásos kezdete előtt – derült ki a BBC körképéből. Versenyt futnak a szállítási költségek növekedésével, miután semmi kilátás sincs arra, hogy az ősz előtt véget érhet a vörös-tengeri válság.

Az elmúlt hónapokban is rátámadtak drónokkal olyan nyugati cégek tulajdonában lévő hajókra, amelyek elhaladtak a jemeni húszi lázadók kezén lévő területek partjainak közelében. A konténerbérleti díjak, amelyek a támadások őszi kezdte után januárra magasra emelkedtek, egy időre csökkenésnek indultak.

Ennek azonban vége. Az elmúlt hetek meredek emelkedést hoztak. Egy átlagos 40 lábas konténer 4000 dollárért volt megszerezhető a tavasz végén, ami 140 százalékkal magasabb ár, mint 2023-ban – derült ki a hajózási piacot monitorozó Xeneta adatszolgáltató cég számaiból. És ez csak az egyik drágulás, amivel a boltosoknak számolniuk kell.

Duplán drágul a raktározás

Az előrehozott megrendelések miatt tovább kell tárolniuk az iskolakezdésre, a fekete péntekre és a karácsonyi bevásárlási szezonra importált áruikat, ami megdobta a keresletet a raktározási lehetőségek iránt. Ez felhajtotta a bérleti díjakat. Így nem csupán a hosszabb raktározási idő, hanem a bérletidíj-emelkedés is sújtja a kereskedőket.

A következmény borítékolható: az év második felében visszalopakodhat az infláció a hagyományos és az online áruházakba is. Nick Glynn, a By It Direct-csoport vezetője – ehhez a hálózathoz tartozik az Appliances Direct és a Laptops Direct bolt is –, főként a tartós fogyasztási cikkek, ezen belül a fehéráruk piacán számít drágulásra. Ezek ugyanis sok helyet foglalnak a raktárakban.

A cégvezető úgy véli, hogy időben riadóztatták beszállítóikat és szállítóikat, ezért nem fordulhat elő áruhiány a november végi fekete pénteken vagy karácsonykor. A növekvő szállítási és raktározási költségekre azonban nincs gyógymódjuk. Ezek a bolti árak emelkedésében fognak lecsapódni.

Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, a szakértők úgy látják, hogy a boltosok tanultak a koronavírus-járvány idején kialakult áruhiányból. Igyekeznek mindent azonnal beszerezni, amint rendelkezésre áll, és a lehető leggyorsabban elszállíttatni, bekalkulálva, hogy a kikötői várakozások miatt szinte biztosan előfordulnak csúszások a határidők teljesítésében.

Megoldhatatlanná vált a konténermenedzsment

Ennek ellenére megdöbbentő, hogy a karácsonyi szállítási időszak, ami általában a nyár végére, ősz elejére esik, idén már májusban elkezdődött. És könnyen lehet, hogy még ez az erőteljes előrelátás sem lesz elegendő az áruhiány kialakulásának megelőzésére. A nagy tengeri fuvarozó cégek beszámolója szerint például csak a szállítások fele teljesül határidőre és gondok vannak a konténerek rotációjával.

Az afrikai kerülőúton túl a sok blank sealing, a kevés tartalék kapacitás, a rossz ázsiai időjárás és az amerikai kötőkben várható sztrájkok nehezíthetik a tengeri fuvarozást – idézte a The Loadstar logisztikai hírportál Mirko Woitziket, az Everstream Analytics tanácsadó cég információszerzési igazgatóját. A kínai Csingtao és Kanton kikötője előtt az év elejéhez képes kétszer több hajó kényszerül várakozásra a rakodás előtt.

Kategorikusan fogalmaz a helyzetről Hans-Henrik Neilson, az NVOCC Cargo Gulf szállítási vállalat igazgatója. Szerinte jelenleg lehetetlen biztosítani, hogy a konténerek a megfelelő időben a megfelelő helyen legyenek. “Eszközmenedzsmentünket egyszerűen kidobhatjuk az ablakon” – mondta keserűen.


logMASter Summer Sale

Nyári akciónkban kedvező kondícióval kínáljuk raktári szolgáltatásainkat, amelyek fulfillment szolgáltatásunk alappillérei.

Partnereink légi, tengeri, vasúti szállítmányai igény szerint betárolásra is kerülhetnek raktárunkba átmeneti vagy hosszútávú megoldásként kedvező EUR / EUR paletta / TÁROLÁSI NAP elszámolásban.