Visszatér a csomagszállítás egyik „ősi” módszere high-tech színvonalon

Talán még száz év sem telt el azóta, hogy a vasúti áruszállítás kulcspozícióit átvette a tengeri és a közúti fuvarozás, ám Japánban új formában visszatér a régi módszer – derült ki Railway Gazette szakportál cikkéből. Nevezetesen az elmúlt években megszületett az expresszvasúti csomagszállítás.

Egy tokiói kiállításon májusban már önálló pavilonban mutatták be, hogyan használhatják ki a vállalatok és szállítmányozó partnereik az országot hosszában átszelő Sinkanszen gyorsvasutat áruszállításra. Az új formában feltámadt vasúti szállítás nem kis részben a teherautósofőr-hiánynak köszönheti születését.

Emellett egy áprilisban életbe lépett törvény korlátozta a túlórában végezhető munkát, ami tovább mérsékli a közúti árufuvarozók szállítási kapacitását. Mindkét körülmény hozzájárul ahhoz, hogy a közúton szállított csomagok ára egyes becslések szerint nem kevesebbel, mint 20 százalékkal növekedett.

Kísérleti jelleggel 2019-ben kezdtek el drága romlandó élelmiszereket szállítani az expressz sebességgel közlekedő vonatokon. Az új szállítási módnak hátszelet adott a pandémia, amikor radikálisan csökkent az utasok száma. Így a teherszállítás a kieső bevételek pótlásának legjobb lehetőségévé vált.

A JR East vasút-üzemeltető cég 2021 áprilisában létrehozta a JR East Logistics vállalkozást. Ez a leányvállalat azt a feladatok kapta, hogy építse ki a Sinkanszenen folytatott rendszeres áruszállítás szisztémáját. Ma már a JR-csoport minden vállalata kínál nagy sebességű csomagszállítást nagyjából napi 40 járaton.

A legutóbbi járatokat a JR Central indította idén áprilisban. A JR Kyushu kiegészítő közúti összeköttetésekkel háztól házig szállítási lehetőségeket is kínál. A JR East eközben 2023 augusztusa óta Niigata és Tokió között napon belüli szállítási határidővel szállít csomagokat dedikált teherszállító vagonokban.

A szállított áruk egyebek mellett friss gyümölcsök és zöldségek, hal, virág, egészségügyi eszközök lehetnek.

A hagyományos utasszállító szerelvények 40 darab minden irányban maximum 1,2 méteres dobozt szállíthatnak. Súlyuk nem lehet nagyobb 20 kilogrammnál, bár kivételes esetben eltérhetnek ettől. A rakodás egyelőre munkaigényes. Idővel gépesíthetik, ha az is kifizetődő lesz. A JR East tervezi tisztán teherszállító Sinkanszen-szerelvények indítását.