A friss szakértői előrejelzések szerint 2024 második felében ugyan némileg erősödni fog Európában a fuvarozó cégek szolgáltatása iránti kereslet, de ezzel nincsenek kint a vízből. Járműveik üzemeltetési költségei nem csökkennek, az úthasználati díjak viszont emelkednek.
Mind a spot, mind a szerződéses szállítási árindex csökkent az európai közúti szállításban 2024 első negyedévében – idézte az International Road Transport Union (IRU) és a Transport Intelligence adatait a Trans.info hírportál.
A spot tarifák európai indexe 123,9 pontra csökkent, ami 1,1 ponttal volt alacsonyabb, mint a 2023. negyedik negyedéves érték és 8,2 ponttal maradt el a 2023. január–márciusi mutatótól. A szerződés árak indexe 127,6 pont volt, ami 2,6 ponttal volt kisebb az előző negyedévi adatnál és egy ponttal az egy évvel korábbinál.
Az IRU megjegyezte ugyanakkor elemzésében, hogy a csökkenő trend lassul a korábbihoz képest. A piaci környezet javul, a tarifák 2024 második felére, ezen belül inkább az év végére normalizálódhatnak. Az említett negyedéves adatoknak támaszt adhatott, hogy az infláció 33 hónap óta nem volt olyan alacsony a kontinensen, mint márciusban, és a fogyasztók hangulata hosszú idő után javult.
Éledeznek a nyugat-európai országok
Bár az eurózóna legnagyobb országai, Franciaország és Németország gazdasága messze van az ideális állapottól a közös európai valutát használó országok körében jó jeleket is láthatunk. A beszerzőimenedzser-index (PMI), ami a GDP-növekedés legjobb előrejelzője Hollandiában és Spanyolországban a pozitív tartományban van.
A francia és a német PMI is javult, ami arra utal, hogy a feldolgozóipar kezd magához térni ezekben az országokban.
A Transport Intelligence szakértőinek előrejelzése szerint az európai közúti szállítási ágazat teljesítménye 0,4 százalékkal lehet jobb 2024-ben, mint amilyen 2023-ban volt. Ez jól hangzik a 2023-as év/éves 1,1 százalékos visszaesés tükrében. A halovány emelkedés az infláció csökkenésének és a reáljövedelmek növekedésének lesz köszönhető. Többet vásárolnak az emberek, ezért több árut kell szállítani nekik.
Kikerülhetetlenül nőnek a költségek
Eközben azonban a fuvarozók költségei is rendületlenül nőnek. Az egyik legfontosabb tétel ezek közül az útdíj. Németországban az elmúlt év végén mentek fel a tarifák a “kibocsátási adó” megjelenése miatt. Ez 80 százalékos útdíj emelést okozott. Ha nem is ilyen drasztikusan, de Ausztriában, Csehországban és Magyarországon is drágult az úthasználat.
Csehországban 13, Magyarországon hét százalékkel kell idén többet fizetni az utak igénybevételéért, mint tavaly. Svédországban májusban vezettek be egy környezetvédelmi kiegészítő díjat, Dániában 2026-ban várható ugyanez. Hollandia és Románia 2028-ban zárkózik fel. A lengyel kamionokat külön megsarcolják majd a Benelux államokban.
Nem teljesült az a jóslat, miszerint az üzemanyag olcsóbb lesz. Az idei év újabb drágulást hozott ezen a téren. Európában a gázolaj három százalékkal került többe az idei első negyedévben, mint az elmúlt év végén. A szakértők a spot árak stabilizálódását és a szerződése árak enyhe csökkenését jósolják.