A Toyota, a Coca-Cola és az ipari gázok előállításával is foglalkozó francia Air Liquide összeállt egy pilot programba, amelyben nulla károsanyag-kibocsátású hidrogén meghajtású kamionokkal kísérleteznek. A cégek nem győzik fényezni környezetvédelmi érdemeiket, miközben valójában a jövőjük megalapozásával vannak elfoglalva.
Az európai áruszállítások 70 százalékát a közutakon közlekedő kamionokkal végzik el. Az öreg kontinens útjain futó 6,5 millió teherautót szinte kizárólag dízelmotor hajtja. Mindössze egy százalék (65 ezer) azok száma, amelyek valamilyen más meghajtással közlekednek.
Igaz ugyan, hogy a teherautók mennyisége csak két százaléka a személyautókénak Európában, ám ez a flotta a közlekedés második legnagyobb a szén-dioxid-kibocsátója. A Toyota a hidrogénmeghajtásban látja a választ erre a problémára.
Három gondot kellene leküzdeni ahhoz, hogy ez az elképzelés megvalósuljon. Az egyik hidrogén és az levegő oxigénjének egyesítésével áramot termelő üzemanyag-technológia drágasága. Ha ugyanis hagyományos – átalakított – motorokban égetnék el a hidrogént, akkor nem tudnák elérni a motorok kipufogócső nélküli működését. Az üzemanyagcellák „kipufogóterméke” víz.
A másik probléma a hidrogén-utántöltő infrastruktúra hiánya. A jó hír ezzel kapcsolatban, hogy a teherszállítás elég nagy felhasználó ahhoz, hogy előbb-utóbb érdemes legyen kiépíteni a hidrogénkutak hálózatát az áruszállítás kiszolgálására.
A harmadik gond, hogy jelenleg kevés zöldhidrogén készül. Ez a nap- vagy szélenergiával termelt áram felhasználását jelenti a víz hidrogénre és oxigénre bontásához. A három cég tesztjében az Air Liguide ilyen zöldhidrogént szállít a Toyota kamionjaihoz, amelyek a Coca-Cola termékeit szállítják.
A Toyota 2050-re akar eljutni oda, hogy termelése és járművei teljesen karbonsemlegessé váljanak. Eközben javítani akarják üzemeik vízfelhasználását és a termelés minden részében az újrafelhasználást. A PR jegyében a cég 500 Mirai hidrogén-üzemanyagcellás és 2650 akkumulátoros elektromos személyautóval járult hozzá a párizsi olimpiai játékok járműflottájához.
A Coca-Cola 2030-ra 25 százalékkal akarja mérsékelni tevékenysége karbonlábnyomát. Ez a csomagolástól a vízfelhasználáson át a szállításig mindent magában foglal.
Az Air Liquide az olimpia hivatalos hidrogénszállítója, akármit is jelentsen ez nagyon környezetbarátan hangzó cím. Az említett 500 üzemanyagcellás Toyotát a cég látja el üzemanyaggal.
Forrás: sustainabilitymag.com