Pont nem hiányzott a július közepi kék halál a fuvarozók szoftverrendszereiben

Kék halál
A világ informatikai rendszereiben az eddigi legnagyobb galibát okozó Microsoft-CrowdStrike baki alaposan keresztbe tett a szállítási ágazat cégeinek is, bár a baj nem volt akkora, amekkorának első látásra tűnt. Főként a légi fuvarozás érezte meg a kék halál jelenséget a cégek komputerein futó Windows operációs rendszerekben.

A világ számos vállalatának okozott gondokat július 19-én az az informatikai leállás (kék halál), amit a Microsoft Windows operációs rendszere és a CrowdStrike informatikai biztonsági vállalat szoftverének összeakadása okozott – derült ki a CNBC egyik és másik cikkéből. Pénzügyi szolgáltatók, egészségügyi intézmények, egyes tévétársaságok és légi közlekedési cégek szenvedték meg elsősorban a hibát.

A baj forrása az volt, hogy balul sikerült a CrowdStrike biztonsági szoftverének frissítése, ami aztán tovagyűrűző hatással járt a programot használó vállalatok és intézmények működésében. A szoftver célja, hogy felderítse és megakadályozza a hackelési kísérleteket. A világ legnagyobb vállalatait listázó Fortune 500 cégei közül számos használja a programot.

A gond azért nőtt nagyra, mert a biztonsági cég úgynevezett „endpoint security” megoldást használ. E szerint az internetre kapcsolódó eszközökre felhőtechnológiával telepíti védelmi megoldását. Így az nem a háttérben ketyegő szervereken fut, hanem a felhasználók komputerein. Ezért aztán számos nagyvállalat minden egyes gépén megtalálható.

Sok kicsi baj sajnálatos módon sokra ment

Ebből fakadt, hogy a frissítése közben jelentkezett hiba rettentően kiterjedt leállásokat okozott. A felhasználók megszokott képernyőjük helyett a kék halálnak nevezett jelenséggel találkoztak. Ez nem ismeretlen a számítógépek világában, ám az utóbbi időben inkább csak egy-egy komputer túlmelegedésekor jelentkezik.

A Microsoft és a CrowdStrike kart karba öltve, az ügyfelekkel együttműködve látott neki a javításnak. George Kurtz, az utóbbi cég vezérigazgatója gyorsan szolgált egy jó hírrel is. E szerint a Macekkel és a Linux operációs rendszert futtató gépekkel nem volt gond. Nem biztonsági problémáról vagy kibertámadásról volt szó, hanem a két cég szoftvere nem találta a közös bájtot a frissítés során.

A javítás ennek ellenére nem volt egyszerű – mondta Andy Grayland, a Silobreaker informatikai biztonsági cég vezető szakértője. A szerelőknek minden egyes Windowst futtató adatközpontba be kellett lépniük, leküzdve azok titkosítási elemeit, majd le kellett bányászniuk a CrowdStrike szoftverének egy bizonyos fájljáig és ki kellett gyomlálniuk azt. Utána újra lehetett indítani a rendszereket.

Megizzadtak a szállítási ipar szakemberei

A leállás azzal érintette a szállítási ipart, hogy gondokat okozott az amerikai és az európai kikötőkben, illetve a légi fuvarozással foglalkozó vállalatoknál. A repülőgépek és szállítmányaik nem érkeztek meg oda, ahol várták őket – mondta Niall van de Wouw, a Xeneta ellátásilánc-tanácsadó cég légi szállítással foglalkozó vezetője.

Jó emlékeztető volt ez arra, mennyire kitett informatikai hátterének az iparág – tette hozzá. Több ezer légi járat nem tudott elindulni az Egyesült Államokból, Ázsiából és Európából. És ez éppen akkor történt, amikor a friss adatok szerint júniusban 13 százalékkal bővült a szállítási ipar teljesítménye az egy évvel korábbihoz képest. A légi szállításban háromszázalékos volt a növekedés. Pont nem hiányzott még valami, ami növelte a szállítási útvonalak zsúfoltságát.

Pete Buttigieg, az amerikai kormány közlekedési minisztere péntek reggel csak annyit tudott mondani, hogy figyelemmel kísérik a fejleményeket. A légi irányítás rendszerei, valamint a legtöbb földi közlekedési rendszer, köztük a New York-i metróval szerencsére működésben maradt. A FedEx és az UPS részleges leállásokat tapasztalt.

A gondok voltak viszont például a lengyelországi Gdansk kikötőjében, Nagy-Britanniában Doverben, Felixstowe-ban és Liverpoolban. A legnagyobb európai kikötő, Rotterdam hivatalos weboldalán is figyelmeztetés jelent meg a lehetséges késésekről, ám végül minden rendszer működésben maradt. Az üzemzavar közvetett hatása, a késések azért jelentkeztek a kikötőben tevékenykedő cégeknél.

Amennyiben érdekli kedvező árazású raktározási és/vagy fulfillment szolgáltatásunk, kérjük, hogy keresse munkatársainkat a megadott elérhetőségeken vagy egyszerűen írjon egy e-mailt ide sales@logmaster.hu !