A teljes teherautó- vagy kamionrakományok ellopása 37 százalékkal nőtt az Egyesült Államokban 2022 első negyedévében 2021 utolsó három hónapjához képest – írta a Security Magazine hírportál. A szállítmányok fosztogatása évi 35 milliárd dollár forgalmat produkáló „üzletág”. A növekedés a koronavírus-járvány kitörése óta tart.
A tolvajok jelentős anyagi kárt okoznak a feladó és a szállító vállalatoknak, és komoly zavarokat okozhatnak az egész ország ellátási láncainak működésében. Szerencsére a védekezés módszerei is fejlődnek.
A szállítmánytolvajok sokszor azzal kezdik káros tevékenységüket, hogy kibertámadást intéznek a szállítások szereplői ellen a szállítmányokkal kapcsolatos adatok megszerzése érdekében. Kíváncsiak a szállítmány útvonalára és arra, mikor mozog az áru. A számítástechnikai rendszerek feltörésének legnagyobb haszna azonban az elektronikus szállítólevelek megszerzése lehet.
Ennek birtokában ugyanis a bűnözők a szállítmányozó helyébe lépve jelenhetnek meg az áruk feladója előtt. Utóbbi úgy adhatja át nekik az árut, hogy még csak nem is tudja, hogy átverés áldozata lett. Nem véletlen, hogy a rablásnak ezt a változatát „stratégiai lopásnak” hívják.
Ennél egyszerűbb és durvább módszer a szállító jármű egyszerű feltörése. A tolvajok a kikötőből vagy a raktárból induló teherautó vagy kamion nyomába erednek, és addig követik, amíg a sofőr meg nem áll egy pihenőben. Ez jellemzően 100-150 kilométerre a kiindulási ponttól történik. Miután vezetője magára hagyja teherautóját vagy kamionját, a tolvajok egyszerűen feltörik, és elvisznek belőle annyi árut, amennyit csak tudnak.
Pótkocsis járművek vagy nyerges félpótkocsik esetén előfordul, hogy lekötik a pótot a vontatóról és caklipakli meglovasítják az egész szállítmányt.
A jó hír az, hogy a tolvajok kiszámíthatóan viselkednek, ezért aki kellő figyelmet fordít áruja védelmére, az jó eséllyel veheti fel velük a harcot. Az első tudnivaló, hogy a legtöbb lopás péntek délután történik, amikor a szállítmányozók, fuvarozók a hét végi kamionstop előtt igyekeznek lebonyolítani a szállításokat.
A második tudnivaló, hogy a tolvajok első számú célpontjai az elektronikai termékek. Ezek adják az ellopott javak negyedét. A harmadik tudnivaló az USA-ban, hogy a legtöbb rablás a Föld nyugati féltekéjének legnagyobb kikötője, Los Angeles környékén történik. Így Kalifornia államban történik a legtöbb lopás. Ezen belül az esetek legjellemzőbb környéke a Los Angeles-i kikötő 150 kilométeres környezete.
A védekezést segíti néhány egyszerű elektronikai eszköz.
Ezek közé tartoznak az egyszer használatos nyomkövetők. Ezek a ketyerék GPS segítségével jelzik az áru helyét, amelyben elrejtik őket. Így lopás esetén lenyomozhatóvá teszik a meglovasított portékát. Az RFID technológia, aminek köszönhetően az áruk tulajdonosai figyelemmel kísérhetik termékeiket, felhasználható az ellopott termékek nyomon követésére is.
Persze a sofőrnek a szállítás egyes pontjain el kell hagynia teherautóját, ami utat nyit a fosztogatás előtt. A járművön hagyott kamerák és riasztók azonban azt sugallják a tolvajoknak, hogy a teherautót akkor sem hagyták magára, amikor vezetője éppen nem ül a volán mögött vagy áll a vezetőfülke közelében.
A stratégiai lopások megelőzése érdekében célszerű szigorú azonosítást végezni. Ezt megkönnyítheti a szállítok „pecsétje”, amivel megjelölik az árut. Ezt a jelzést akár naponta megváltoztathatják, hogy lehetetlené tegyék a hamisítását.
Ha mégis megtörténik a rablás, akkor a szállítmányozó cég első dolga, hogy a lehető legtöbb információt szerezzen az esetről. Hol lopták el az árut? Mennyi tűnt el a szállítmányból? Látott-e a sofőr valamit? Voltak-e a rablás környezetében biztonsági kamerák?
Az információk birtokában 12-24 órán belül rendőrségi feljelentést kell tenni, hogy legyen esélye a tolvajok elfogásának. A lassúság lehet a legfőbb oka annak, hogy az eltulajdonított áruknak csak az ötöde kerül elő.
Fontos részletkérdés, hogy a lopás elleni biztosítást kötő biztosítók csak addig fizetnek kártérítést, amíg a teherautótól vagy kamiontól nem távolodott el a sofőrje. Ezért nagyon fontos, hogy a magára hagyott járművet is ellássák a lehető legjobb lopás elleni védelemmel.