A mesterséges intelligencia átveszi az irányítást a logisztika szervezésében

A klímaváltozás a szállítást sem kíméli. Bár azt hihetnénk, hogy a zárt raktárakban és teherautókban mi gondot okozhat az esős vagy a túl forró idő, valójában mindkettő csúnyán keresztbe tesz például annak, hogy az eladók az elektronikus kereskedelemben vásárolt árukat két napon belüli házhoz szállítsák.

A fejlett országokban, élükön az Egyesült Államokkal ma már elvárják a vásárlók, hogy a webáruházakban megvásárolt, raktáron lévő áru vagy a házhoz szállításban érkező termék maximum két napon belül a küszöbükön legyen. A klímaváltozással összefüggő extrém időjárás azonban komolyan nehezíti ennek a követelménynek a teljesítését – derült ki a CNBC körképéből.

Számos logisztikai vállalat jelezte ügyfeleinek, hogy az extrém időjárás miatt csúszások lehetnek a szolgáltatásaiban. A Feight Waves szakportálon megjelent becslés szerint az időjárással összefüggő gondok összesen 100 milliárd dolláros kárt okoznak a szállítási-logisztikai iparnak 2024-ben. (Ez az összeg nagyjából Magyarország éves GDP-jének fele.)

A Breakthrough vállalat, amely a fenntartható szállítási megoldásokkal foglalkozik, ötszáz szállíttatót és fuvarozót kérdezett meg arról, hogy az időjárás milyen gondokat okoz nekik. Meglepő módon az első helyre tették azok között a tényezők között, amelyek kihívást jelentenek a munkájukban.

Az üzemanyagárak ingadozásánál is nagyobb gond az időjárás

A szállítási iparban dolgozó szakemberek legfőbb gondja 2023-ban az üzemanyagárak ingadozása volt, ám idén a klímaváltozással összefüggő extrém időjárás okozza nekik a legtöbb fejfájást – derült ki Jenny Zanden, a Breakthrough vezérigazgatójának szavaiból.

Az újdonság abban van, hogy a kis távolságú utakat is elérték a problémák. Az olyan szintű gondok, mint a Panama-csatorna hajózhatóságának csökkenése évek óta ismertek. A viszonylag száraz időjárás miatt nincs elég víz a zsilipeléshez, ami jelentősen csökkentette a két nagy óceán közti átkelő áteresztő képességét.

Idén márciusban azonban például azzal a gonddal kellett szembenézniük a szállítóknak, hogy Kalifornia és Nevada államot elválasztó hegyvonulaton átvezető Donner Pass átjárót egy szokatlanul erős hóvihar eltorlaszolta. Ez fennakadásokat okozott a Walmartnál az élelmiszerek szállításában.

A cég a mesterséges intelligenciához fordult segítségért az utolsó kilométeres szállítások optimalizálásában. A vállalat menedzsmentje úgy látja, hogy ez a technológia lehetővé teszi, hogy még azelőtt reagáljanak a hasonló problémákra, mielőtt azok bekövetkeznek. Szimulációkat és előrejelző modelleket használnak az áruházlánc egész hálózatában.

Másként akadályozza a munkát a forróság, mint a viharok

A forróság elsősorban a rakodás folyamatát lassítja, amire jó példa az Amazon, a világ legnagyobb e-kereskedelmi cége, amelynél jócskán akad rakodási feladat. Amikor a hőmérséklet 30 Celsius-fok fölé emelkedik, a nehéz dobozok rakodása életveszélyessé válhat. Elsősorban Nevada és Kalifornia államból érkeztek jelzések a szakszervezetektől, hogy a munkakörülmények átlépték ezt a határt.

A raktárak zárásának megtervezése mellett a vállalat egyedi algoritmussal jelöli ki a kiszállítást végző alkalmazottainak útjait. Már 2023-ban bevezették azt a rendszert, amelyben beszállító, kereskedő partnereikkel közösen hozzáigazítják a szállítási feladatokat az időjárási körülményekhez. Ennek része, hogy például többlet pihenőket engedélyeznek a vezetőknek, hogy magukat és járműveiket is lehűtsék, és folyadékot igyanak.

Összesen 59 millió dollárt költöttek olyan eszközökre, amelyek védik az árut a forróságtól. Hasonló a helyzet az ellenkező véglettel, a fagyos időjárással, amelyhez kapcsolódóan hosszabb pihenőidőket tölthetnek fűtött helyen az alkalmazottak. Az Amazon 8,5 millió dollárt költött arra, hogy szállítási rendszere jéghideg időben is képes legyen ellátni a feladatait.

Az Amazon szóvivője büszkén számolt be arról, hogy az intézkedések segítségével sikerült fenntartaniuk szállítási sebességüket. Az év első három hónapjában a Prime házhoz szállítás, amely a legjobb ügyfeleket szolgálja ki, új gyorsasági rekordokat állított fel. Világszinten kétmilliárd terméket kézbesítettek két napon belül.

Az extrém időjárás elleni intézkedések ugyan nem kevés pénzbe kerülnek, ám hosszabb távon kifizetődőek. Hozzájárulnak ugyanis a vásárlók elégedettségéhez, ami alapfeltétele annak, hogy a fogyasztók hűségesek maradjanak kiskereskedőjükhöz. Ez a fenntartható üzlet titka. A technológia segít csökkenteni a pluszköltségeket.

Amennyiben érdekli kedvező árazású raktározási és/vagy fulfillment szolgáltatásunk, kérjük, hogy keresse munkatársainkat a megadott elérhetőségeken vagy egyszerűen írjon egy e-mailt ide sales@logmaster.hu !