Elkényeztették az online kereskedők vásárlóikat, amikor éles versenyt vívtak azért, melyikük tudja rövidebb határidővel kiszállítani a megrendelt árut, míg végül a fejlett országokban egy napra csökkent az elvárható kézbesítési idő. Ez olyan logisztikai hátteret igényel, amelynek költsége állandó fejfájást okoz nekik.
Régi szabály, hogy a fogyasztók nem szeretnek várakozni az árura, amit kiszemeltek. Korábban ez az online kereskedelem egyik hátránya volt a fizikai vásárlásokkal szemben. A múlt idő azonban indokolt, ugyanis a webáruházak addig versenyeztek egymással a kézbesítés lerövidítésében, hogy fejlettebb országokban végül elérték ennek vélhető maximumát: a napon belüli szállítást.
Ez komoly kihívás elé állítja a boltosokat, ugyanis a gyorsaságnak borsos ára van – derült ki a CNBC körképéből. Olyan nagy költségek merülhetnek fel, amelyek veszélyeztethetik az internetes vásárlás legnagyobb előnyét, azt, hogy a vevők náluk az árukat a fizikai boltok áránál kevesebbért szerezhetik meg.
A kiskereskedelmi cégek vezetői arra panaszkodnak, hogy főként a fiatalabb vásárlók elvárják a gyors teljesítést, ám nekik nem jön ki a matek – derült ki abból a felmérésből, amit az AlixPartners tanácsadó cég végzett. A megkérdezettek 76 százaléka számolt be arról, hogy cégénél nőtt az egy csomagra eső szállítási költség.
Szintén háromnegyedük árulta el, hogy a gyors kézbesítés nem növeli a profitot. Túlnyomó többségük, 85 százalékuk az egy megrendelésre eső költség csökkentését jelölte meg első számú céljaként.
A szállítók kiadásai is egyre csak emelkednek
A boltosok csak a szállítási díjak növekedését látják, nem érzékelik a mögöttük lévő költségeket. A fuvarozók is bérköltségeik állandó emelkedésével néznek szembe, drágul a járműveik fenntartása, magas az üzemanyag ára és telephelyeik bérleti díja is kúszik felfelé. Ezek a kiadások időnként felülmúlhatják a tarifaemeléseket, amelyeket el tudnak érni.
A megrendelők úgy próbálnak spórolni, hogy több szállítóval szerződnek. Négy webáruház-tulajdonosból három azt mondta: az utolsó kilométer megtételére több logisztikai partnerrel kötött megállapodást.
Eközben az Egyesült Államokban a villámgyors kézbesítés piacának 67 százalékát a legnagyobbak, a FedEx és a UPS uralják. Az elmúlt évben az előbbi 12 százalékponttal, 42 százalékra növelte részesedését, miközben az utóbbi súlya 10 százalékponttal, 25 százalékra csökkent. További két százalékpont piacirészesedés-csökkenést a kisebb vállalatok szenvedtek el.
Ez ellentmond annak, amiről a kiskereskedők számoltak be, nevezetesen hogy igyekeznek elmozdulni a két óriás szolgáltatásának igénybevételétől.
Az ingyenes szállítás jó mézesmadzag, de alig tartható
Ugyanakkor az UPS halvány második negyedéves tőzsdei gyorsjelentése azt tükrözi, hogy történhetett elmozdulás. A vállalat beszámolója szerint a megrendelők új lehetőségeket keresnek, hogy kordában tartsák szállítás költségeiket. Emellett új szereplők jelentek meg a piacon. Ezzel egyértelműen a két kínai behemótra, a Temura és a Sheinre célozhatott.
Az AlixPartners felmérése szerint az ingyenes kézbesítés kitartóan nagy vonzerővel bír a fogyasztókra. A vásárlói oldalon megkérdezett válaszadók 92 százaléka mondta azt, hogy ez szerepet játszik abban, hol tölti tele a virtuális kosarát. A kiszállítási idővel kapcsolatban három és fél nap a maximum. Ha ennél tovább tart, akkor másik webáruházba megy a vevő.
A gyorsaságnak viszont ára van, amit valahogy be kell hozni. Az e-kereskedők 64 százaléka mondta azt, hogy emelte a minimális bevásárlási összeget, amihez ingyen házhoz szállítás jár. Ezen belül 15 százalékuknál az áruházi klubtagság is feltétel. A vevők negyede azt mondta, inkább veszi át a megrendelt árut a boltban, mint hogy kiszállítsák neki, ha ezzel megspórolja a szállítás díját.
Szigorúak a vevők, ha a kézbesítésről van szó
A fogyasztók 92 százaléka azt mondta, hogy ha késik a kiszállítás, akkor jó eséllyel a következő vásárlási körben másik webáruházat választ. Miközben a ügyfelek 82 százaléka kompenzációt vár a késésért, az online boltosoknak csak négy százaléka kész arra, hogy a következő vásárlásnál ellentételezze a korábbi kényelmetlenséget.
További kritikus pontja az online kereskedelemnek a visszaküldési lehetőség. Ezen a téren is elkényeztették a vásárlókat a webáruházak az elmúlt években, aminek most isszák meg a levét. Többen rövidítik az erre rendelkezésre álló időt vagy a termék egyértelmű hibájához kötik az ingyenes visszaküldés lehetőségét.
A fogyasztók ezen a téren sajátos magatartást tanúsítanak. Az Alixpartners felmérésében megszólaló vevők több mint 80 százaléka azt mondta, inkább utazik 15-30 percet a visszavétel helyére ahelyett, hogy fizetne az áru visszaszállításáért.