Vadnyugati „nosztalgiába” illő fuvarlopás borzolja a szakmabeliek idegeit az USA-ban

A szállítmányok túszul ejtése és visszaszolgáltatása váltságdíj fejében sajnos nem ismeretlen a szállítás világában. Az USA nemzeti ünnepét megelőző eset azonban arra utal, hogy ez a módszer lehet a pórul járt fuvarozók végső megoldása is pénzük visszaszerzésére olyanokkal szemben, akik korábban átverték őket.

Majdnem két tucat szállítási bróker jelentette be az Egyesült Államok július 4-ei nemzeti ünnepe előtti napokban, hogy egy Illinois állambeli közúti fuvarozó vállalat és a hozzá tartozó „társult szállítók” legalább 36 szállítmányt túszul ejtettek váltságdíj kikényszerítése érdekében – adta hírül a FreightWaves logisztikai hírportál.

Egy az ügyhöz közel álló forrás szerint a lekapcsolt fuvarok száma ötvenre nőhet. Ez derült ki magánnyomozóktól származó információkból. Ezt is figyelembe véve az eltüntetett szállítmányok együttes értéke elérheti az ötmillió dollárt (közel 1,8 milliárd forint).

Összesen 22 szállítási partnerek felhajtásával foglalkozó brókercég jelentette, hogy kifinomult csalás áldozata lett, amelyet az Agility Express Inc. és a hozzá csapódott több mint 24 vállalat hajtott végre. Egyes brókerek a rendőrséghez fordultak, de azt a választ kapták, hogy a hatóság nem avatkozik bele magáncégek közti szerződések körüli vitákba.

Serge Kutsko, az Agility Express elnöke nem válaszolt a FrighetWaves megkeresésére az üggyel kapcsolatban.

Ügyesen elrejtőzött a cég a kíváncsi szemek elől

Az egyik nagy szállítási brókercég vezetője, amelynek egy szállítmányát ejtette túszul az Agility körüli csoport, azt mondta, hogy csapata alaposan utánanézett a fuvarozó partnernek, mielőtt megbízta a szállítmány továbbításával. Sehol nem tűnt fel „vörös zászló”, ami arra figyelmeztette volna őket, hogy az Aglityvel valami nincs rendben.

„Minden jelentős céginformációs forrást felhasználtunk, de egyik sem bizonyult 100 százalékban megbízhatónak” – mondta a cégvezető. Úgy véli, hogy 50 szállítmány eltulajdonításához tíz nap alatt alaposan koordinált akcióra volt szükség.

Ugyanakkor Mike Cannistra, a New York-i Logistic Dynamic 3PL vállalat vezetője, arról számolt be, hogy nagyjából egy héttel az árutúszejtési akció előtt fuvarozó partnert kereső radarjukon feltűnt az Agility Express. Ők is utána néztek a cégnek, és gyanúsnak találták. Felfedezték ugyanis, hogy cég MCS-150 bejegyzésében (azaz a vállalat járműveiről szóló állami nyilvántartásban) számos adat megváltozott.

Például új telefonszámok jelentek meg. Ezek alapján próbálták azonosítani a vállalatot, ám nem jártak sikerrel. Így ejtették a lehetséges partnerek közül. Aztán egy hét múlva hallották, hogy az Agility zsarolási játszmába kezdett.

A károsultak korábban csibészek lehetettek

A szállítási iparban nem szokatlan, hogy simlis játékosok ráteszik a kezüket nagy értékű szállítmányokra, majd a továbbításukért a korábban megállapított díjnál jóval többet kérnek. A FreightWaves számos forrása azonban arról számolt be, hogy ezúttal nem erről volt szó. Már csak azért sem, mert nem túl értékes kartonpapír, műanyag áruk és élelmiszer termékek is voltak a lekapcsolt szállítmányokban.

Az Agility a hozzá társult vállalatok pénzbehajtójának szerepében lépett fel. Ez szokatlan az árutúszejtési ügyek esetén. A cég azt állította, hogy a megzsarolt brókerek korábban átverték a segítségével most visszavágó fuvarozókat. Például mondva csinált vagy hamis indokokra hivatkozva csökkentették az eredetileg leszerződött szállítási díjakat.

Az így keletkezett „követelés” a mostani zsarolók részéről a néhány száz dollártól a kilencezer dollárig (3,2 millió forint) terjedt. Néhány ilyen „adósság” még 2019-ben keletkezett. A FreightWaves vette a fáradságot és átnyálazta a megszerezhető információkat a brókerek és az Agilitiy által „képviselt” fuvarozók üzleteiről.

Ebből kiderült, hogy a brókerektől valóban nem idegen a pontatlanság és a pongyolaság, például a tranzitszállítmányok nem megfelelő biztosítása. Egyes brókercégek be is ismerték, hogy nem szeretnék, ha az árutúszejtési ügy nyilvánosságra kerülne, mert attól tartanak, hogy ügyfeleket veszítenének el miatta.

Fizetni vagy nem fizetni, ez itt a kérdés

A hírportál cikkének megjelenéséig nem derült ki, hogy hány brókercég döntött a „váltságdíj” fizetése mellett és hány nem. Érkezett hír arról is, hogy amelyik vállalat fizetett, az visszakapta az szállítmányt, és arról is, hogy hiába csengették ki a pénzt, nem sikerült visszaszerezni az árut.

Akik fizettek, azokkal aláírattak egy papírt, miszerint nem fogják azt állítani, hogy kényszerítették őket a vitás szállítás feltételeinek módosítására. Ennek megfelelően az ügy egyszerű üzleti vitának minősül. Az Agility e szerint csak olyan szolgáltatásaiért kap kompenzációt, amiket a brókercégnek elvégzett.

További eleme a váltásdíjpapírnak, hogy a brókercég nem nyújt be utólag biztosítási követeléseket az érintett szállítmány továbbításával kapcsolatban.

Veterán szállítási brókerek arról számoltak be a FreightWavesnek, hogy számos telefont kaptak az eset után 3PL logisztikai vállalatoknál dolgozó szakemberektől, akik azt firtatták, mit kellene tenniük, hogy hasonló esetek ne történjenek a jövőben. Cannistra, a New York-i logisztikai cég vezetője, aki elkerülte a bajt, nem éppen optimista.

„Azt hiszem ez az ügy csak a jéghegy csúcsa. Nem látom, hogyan lehetne elkerülni az ilyen eseteket. Sajnálatos, hogy az ágazatunk itt tart, de ez a realitás. Rengeteg csaló tevékenykedik a szállítási hálózaton belül.”


Korábbi cikkünk a témában: Riasztóan nő a közúti szállítmányok fosztogatása az USA-ban