Korábban beszámoltunk a Maersk új légi fuvarozási üzletágáról, amelynek teherszállító repülőgépe azonban úgy tűnik, nem áll a dán fuvarozó cég régi ügyfeleinek rendelkezésére. A vállalat illetékes vezetője hosszú magyarázkodással utasítja el ezt a vádat.
A Maersk tengeri konténerfuvarozó cég, amely az elmúlt években beszállt a légi szállításba is, a nyáron állította szolgálatba új Boeing 777-es teherszállító repülőgépét. Ezt mindenki örömmel fogadta, mivel az Ázsia–Európa és az Ázsia–USA forgalomban szügyig megrakott gépek próbálják tartani a lépést a legnagyobb kínai online kereskedők (Shein, Temu) megrendeléseivel.
Vannak azonban olyan szállítmányozók, akik ugyan a dán óriásvállalat régi ügyfelei, ám nem jut hely nekik a csiriviri, széles törzsű új Boeingen, mert azt teljesen megtöltik a kínai e-kereskedők árui. Legalábbis egy neve elhallgatását kérő informátor erről beszélt a The Loadstar logisztikai magazinnak.
A fuvarozó cég az európai relációban a dániai Billund és a franciaországi Liege, illetve a kínai Hangcsou között indított új légi járatokat a 777-esre alapozva. „Csak követjük a fogyasztókat” – magyarázta ezt a döntésüket Narin Phol, a Maersk logisztikai és szolgáltatási vezetője. Mellesleg megjegyezte, hogy manapság a kínai fuvarozási kereslet 30-40 százaléka az e-kereskedőktől jön.
Úgy tűnik, az online platformok nyerik a kapacitásháborút
Lars Jordahn, a dán nagyvállalat Air Cargóért felelős vezetője hozzátette ehhez, hogy meglátása szerint az e-kereskedelmi piac jelenleg igen jelentős szegmense a cargoiparnak. Ez hatással van a szállításon áthullámzó árumennyiségre.
A The Loadstar korábban beszámolt arról, hogy egyfajta kapacitásháború robbant ki az online kereskedők és a hagyományos szállítmányozók között, miután az előbbiek megugrott kereslete miatt beszűkültek a légi fuvarozási kapacitások. A két dudás nem igazán fér meg egy csárdában, pontosabban a repülőgépeken.
Ezt támasztja alá Phol becslése, miszerint a Kínából Európába tartó szállítások 20-25 százalékát adják azok a termékek, amelyek nem raktárakba tartanak, hanem közvetlenül a vásárlóhoz. Ez jellemzően a Temu és a Shein üzleti modelljéhez illeszkedik, amelyben az online piactér közvetlenül köti össze a kiszemelt áru gyártóját és vevőjét.
Ajtót mutattak a régi ügyfeleknek – állítja egy informátor
A The Loadstar riporterei beszéltek egy szakmabelivel, aki azt állítja, hogy amennyire hallotta, a Maersk Air Cargo teljesen elkötelezte magát a gyengén fizető, de nagy tömegű árut fuvaroztató e-kereskedők mellett. A vállalat hagyományos ügyfeleinek nem jut hely a repülőgépeken. Felkínálják ugyan nekik a lehetőséget a légi szállításra, de ha valaki élne vele, akkor valahogy sosincs hely a „madáron” – mondta az informátor.
Phol tagadja a vádat. A mellébeszéléstől sem mentes válasza szerint „ügyfeleik védelme az első számukra”. Ez értendő azokra is, akik hosszú távú kapcsolatot építettek ki a dán fuvarozóval. Természetesen az e-kereskedelem teret nyert náluk is, de ennek kiszolgálása nem volt a nagy része tevékenységüknek az elmúlt évben.
„Nem a növekedést erőltetjük bármi áron, hanem igyekszünk hosszú távú kapcsolatokat kiépíteni” – folytatódott a konkrétumokat mellőző menedzserszöveg. Nagyra értékelik a megbízható, folyamatos üzleti kapcsolatokat, ugyanakkor persze azért szeretnének egy kis pénzt csinálni a spot piacon is. Ha egy cég szerződéseinek 40-50 százaléka hosszú távra szól, az kellő stabilitást ad a tevékenységének, bla, bla, bla…
Phol szerint nem az online kereskedők megugró igényei miatt alakult ki kapacitáshiány a légi szállításban, hanem azért, mert rendelkezésre álló fuvarozási kapacitás még nem tért vissza a covid előtti szintre. Ezért egy idő után létrejöhet a kereslet és a kínálat egyensúlya. Hát, hüm-hüm – tette hozzá –, eddig legalábbis az e-kereskedelem rengeteg kapacitást emésztett fel.
Tény, hogy az e-kereskedelem meghatározó rakomány képző tényező a légi fuvarozásban. Egyelőre nem látszanak a szakmai korlátai ennek az értékesítési technológiának – pedig gond egyre több gond van vele. Drámaian növekszik a megrendelt és át nem vett küldemények mennyisége, amely egy külön logisztikai szolgáltatás iparággá kezd válni. Ezeket a fölöslegessé vált küldeményeket ugyanis nem éri meg visszaszállítani a feladóknak, inkább erre specializálódott szolgáltatók szortírozzák, újracsomagolják őket, hogy aztán újra értékesítésre kerüljenek – valahol az eredeti címzett környékén.
A logMASter kapcsolódó szolgáltatásai
Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!
Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!
Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.hu email címen!