Zűrzavaros körülményeket hozott az ősz a világgazdaságban, amelyek nem könnyítik meg a navigálást a piacon a szállítási vállalatoknak – derül ki a tajvani székhelyű Dimerco, Kína egyik vezető szállítmányozási konszernjének piaci összefoglalójából. Az év utolsó hónapjai tartogathatnak még meglepetéseket.
Miközben a gazdasági növekedés legjobb előrejelzője, a beszerzőimenedzser-index (PMI) világszinten elég határozott növekedést jelez előre, a részletekben rejtőzködő ördög a feldolgozóipar gyengélkedéséről tanúskodik – derült ki a Dimerco szállítmányozási vállalat őszi hírleveléből. A globális kompozit PMI augusztusban 52,8 pontra kúszott fel a júliusi 52,5 pontról.
Ez a jó hír, hiszen az 50 pont feletti értékek a világgazdaság növekedését jelzik előre, ám a pozitívum kizárólag a szolgáltató szektor jó teljesítményének köszönhető. A feldolgozóipar PMI-je nem hogy 50 pont alatt alakult, hanem még jelentősen csökkent is. Júliusban 49,5 ponton állt, ami augusztusban 48,9 pontra zsugorodott.
Ilyen esésre nyolc hónapja nem volt példa. Ez sötét helyzetre utal a kereskedelemben és nem ígér ezen a területen semmi jót. A feltörekvő és a fejlett országok kereskedelmi forgalma is szánalmasan alakult, egyedül India a kivétel, amelynek exportmegrendelés-állománya szerényen növekedett. Kína áruexportja először csökkent 2024-ben, ami a feldolgozóipar gyengélkedésére vezethető vissza.
Cikk-cakkos a helyzet a légi szállításban
Mindenki meglepetésére az e-kereskedelmi megrendelések és az elektronikai cikkek szállítása elmaradt a várakozásoktól az ősz első hónapjában. Ugyanakkor ahogy közeledett az október, javult a szállítmányozók hangulata, mivel az őszi fesztiváli szezonhoz kapcsolódó beszerzések életet leheltek a piacba.
Hogy a kép ne legyen ilyen rózsás az Egyesült Államok mindkét partjára bejelentett, és október első napján a keleti és a déli parton el is kezdődött dokkmunkássztrájk arra sarkallta a megrendelőket, hogy előrehozzák beszerzéseiket. A munkabeszüntetés miatt a szállítások egy része átterelődhet a tengeri útvonalakról a légi szállításra, ami felemésztheti az Ázsia–USA útvonalon repülő gépek szállítási kapacitását.
Az Ázsia–Európa közti útvonalon közlekedő repülőgépek rakodóterei is sárga jelzést kaptak, ami azt jelenti, hogy feszes a kihasználtság és a kereslet nő. Kína északi része, Dél-Korea és Tajvan mutatott ennél biztatóbb képet, de aki Szingapúrból akart árut szállíttatni, annak fel kellett kötnie a gatyáját, hogy megtalálja a gépeken még rendelkezésre álló zsebkendőnyi területeket.
Az európai légi szállítási piac hamarosan elérkezik a hagyományos csúcsszezonhoz. A kiviteli trendek bizonytalanok, mert jelentős exportkapacitások látszanak kihasználatlannak.
Érdekes ellentmondás van a tengeri tarifákban
A tengeri fuvarozók üres hajózásainak (blank sealing) növekedése, a továbbra is tartó vörös-tengeri válság és az amerikai sztrájkok árnyéka nem volt elég ahhoz, hogy az Ázsiából Európa felé tartó szállítások költsége növekedjen. Sőt a tarifák csökkentek. Augusztushoz képest az ősz elején helyenként élérték a 15–27 százalékos visszaesést. Igaz ugyanakkor, hogy magas szintről indultak.
A magyarázat abban keresendő, hogy a tengeri fuvarozó vállalatok extra kapacitásokkal növelték szállítási képességeiket. Miközben a nagy cégeknél a blank sealing szaporodott, a kisebbek 11 hajót állítottak szolgálatba a meglévőkön felül. Miután a kínai Golden Week előtti beszerzési roham elmarad, a vállalatok kénytelenek voltak árengedményeket adni, hogy meg tudják tölteni hajóik rakterét.
A Kína–Európa vasúti szállítások stabilak maradtak a nyár végén, az ősz elején. A hatékonyság javult, csak egy Németország és Lengyelország közti vasúti híd felújítása lassítja a forgalmat. A járatok többsége menetrendszerűen közlekedik. A tarifák stabilak, a helykihasználás feszes. A Dimerco szakértői kéthetes előrefoglalást javasolnak a szállítmányozóknak és ügyfeleiknek. Társaságunk a Dimerco hivatalos magyarországi ügynökeként örömmel áll a konszern összes szolgáltatásával ügyfelei rendelkezésére.