Pofonegyszerű megoldással állíthatják át fokozatosan elektromos meghajtásra a kamionokat

Hogy ez eddig miért nem jutott senkinek az eszébe? Ezt a kérdést tehetjük fel annak a kaliforniai vállalatnak az ötletével kapcsolatban, amely új megoldást kínál a legnehezebb közúti járművek, a kamionok elektromos meghajtására.

Az országutakon és a városok utcáin egyre több elektromos jármű tűnik fel. Ezek a rollerektől kezdve a személyautókig és a kisáruszállítókig viszonylag kisebbek, könnyebbek. Minél nagyobb és nehezebb ugyanis egy jármű, annál nagyobb kihívás az elektromos meghajtás alkalmazása. A legnagyobb feladat a közúti járművek esetén a kamionok átállítása.

Eddig a Volvo, a Freightliner és a Tesla mutatott be elektromos nyergesvontatóval mozgatott járművet – derült ki a CNBC cikkéből, amely egy teljesen új megközelítésről szól. Ezekkel már az is gond, hogy a meglévő töltőkapacitásokkal nem lehet elég gyorsan feltölteni elektromos energiával jókora akkumulátoraikat.

Pedig a matek alapos érvet szolgáltat amellett, hogy a kamionokat átállítsák elektromos meghajtásra. Miközben ezek az óriások csak a tíz százalékát adják az utakon futó két- és négykerekűeknek, a közúti járművek szén-dioxid-kibocsátásának harminc százaléka származik tőlük.

Egyszerű megoldás, mint a szög, és ez benne a jó

A kaliforniai Range Energy vállalat kitalált valamit, amivel kapcsolatban csak az a kérdés, hogy miért csak most jutott eszébe valakinek. Nem a nyergesvontató elektromos meghajtására keresnek megoldást, hanem a nyerges félpótkocsira. Bemutatták elektromos trailerüket, amely saját magát mozgatja. Ennek következtében a nyergesvontatónak kisebb súlyt, terhet kell húznia.

Ali Javidan, a Range Energy vezérigazgatója úgy gondolja, azért nem jutott másnak eszébe ez a megoldás, mert még soha nem próbálkoztak a nyerges félpótkocsi önálló meghajtásával. A cégvezető úgy véli, hogy megtalálták a kamionok elektromos meghajtásának kulcsát, amivel egy csapásra ki lehet nyitni a probléma megoldásához vezető út kapuját.

A vállalat termékbemutatóján látványosan felmutatott egy gombot, amit megnyomva a kamionsofőr aktiválhatja a rendszerüket. Ezt követően a félpótkocsi „önként követi” a nyergesvontatót, megspórolva a húzási energia jelentős részét.

Javidan szerint az a legszebb az egészben, hogy önjáró félpótkocsijukat éppen úgy hozzá lehet kapcsolni egy ősöreg, dízeles nyergesvontatóhoz, ami sofőrje tulajdonában van, mint egy vadonatúj elektromos meghajtású Teslához, amit egy több száz kamiont üzemeltető fuvarozó cég használ.

Nagy számokkal fényezi találmányukat a vezérigazgató

Javidan egy nagyobb vállalatra vonatkozó számítással jellemezte, mit nyerhet az önjáró félpótkocsival egy fuvarozó cég. Elmondása szerint ha egy háromezer kamiont használó vállalat integrálja a rendszerébe a Range Energy megoldását, akkor évente közel 50 millió kilogramm szén-dioxid-kibocsátását kerülheti el.

Ennél is szebb azonban, hogy eközben nagyjából 50 millió dollár (19,4 milliárd forint) üzemanyag-kiadást spórolhat meg.

A kaliforniai Northern Refrigerated Transportation vállalat kísérleti projektet indított a Range Energy pótjainak tesztelésére. Korábban elektromos kamionokkal próbálkoztak, de ezek töltése túl sok időt vett igénybe, amit a szállítási feladat elvégzéséből kellett beáldozniuk. Ricky Souza, a vállalat üzemeltetési igazgatója kedvező tapasztalatokról számolt be.

Egyszerre töltődik fel energiával a jármű és a sofőr

Miután a pótokat éjszaka rakodják, ez alatt az idő alatt elvégezhetik a feltöltésüket is. A sofőr eközben békésen alszik otthon. Nem kárhoztatja tétlensége, hogy járműve az akkutöltőn lóg. Vannak nehézségek a töltési lehetőség kiépítésével, de éppen arra jó a tesztüzem, hogy kipróbálják ezek megoldását.

A Range Energy 31,5 millió dollár (12,2 milliárd forint) finanszírozási forrást szerzett tőketársaságoktól. Egyikük beszámolója szerint a vállalat újszerű megközelítése miatt látnak üzleti lehetőséget az önjáró utánfutókban. Az USA-n belüli szállításokat teherautókkal végzik, ezért az ilyen újítások nagy lépést jelenthetnek ezek elektromos átállásában.

A töltési infrastruktúra hiányosságára Javidan szerint választ adhat tesztelő partnerük megoldása, azaz az, hogy a rakodódokkokhoz viszik a töltőpontokat. Segít az is, hogy a Range Energy akkumulátorpakkjai jobban emlékeztetnek a személyautókban használt akkukra, mint a teherautók óriási akkucsomagjaira. Természetesen ezek az akkumulátorok a hasznos rakomány terhéből “vesznek el”, tehát egy ilyen elektromos kamion az akkumulátorok súlyával és terjedelmével kevesebb hasznos terhet tud szállítani.