A „nagy szállítási recesszió” végét hozta a télapó a puttonyában az ágazat cégeinek

Az elmúlt két év nem volt fényes a szállítási iparban. A koronavírus-járvány idején tapasztalt fellendülést hasonló visszaesés követte Európában és az Egyesült Államokban. Egy komolyan vehető szakértő szerint véget ért a mélyrepülés, legalábbis USA-ban mindenképpen.

Véget ért a 2022 márciusa és 2024 novembere között tartó recesszió a világ szállítási iparában – írta Craig Fuller, a FreightWaves adatszolgáltató cég vezérigazgatója a vállalat hírportálján. Ez a cég a világ legjelentősebb információforrása a beszállítói láncokkal kapcsolatban. Több mint egymillió szakértő és az ötszázat meghaladó vállalat veszi igénybe a szolgáltatásait.

Fuller cikkének első mondata szerint munkaköri kötelességeként szorosan figyelemmel kíséri a szállítási piac alakulását. Ennek alapján állítja, hogy számára világos: jobb létre szenderült a „nagy szállítási recesszió”.

A FreightWaves üzemelteti a SONAR adatszolgáltató platformot, amelyet a szállítási ipar legpontosabb, legátfogóbb információforrásaként promotál. Ha sorra vesszük a SONAR mutatóit akkor a fellendülés egyértelmű jeleit láthatjuk.

Készülhetnek a „bosszúra” a szállítmányozók és a fuvarozók

Az első adat a szállítmányozók és a fuvarozók részvétele a szállítási tendereken. Ezek elutasítása növekszik, azaz a cégek kevésbé kényszerülnek arra, hogy fussanak a megrendelések után. Az USA-ban szeptember elejére eső Labor Day után tavaly 3,4 százalékkal araszolt feljebb a visszautasítási irány, míg idén ez a mutató felment hat százalékra.

A szállítással foglalkozó vállaltok tehát jobban a kezükben tudják tartani, hogy milyen megrendeléseket vállalnak el.

Ezzel egyidejűleg emelkedtek az azonnali szállítási díjak. Az elmúlt két évben az ősz alacsony árakat hozott, míg az idei novemberben magasabbak voltak a tarifák mind a 2022-es, mind a 2023-as szinténél. Ez jelentheti a kereslet növekedését vagy a szállítási kapacitás csökkenését. A truckload rate 1,78 dollár volt szemben a 2023 novemberében kialakult 1,54 dollárral.

A szakértő szerint a jövő év elhozhatja a szállítási vállalatok „nemes bosszúját” az elmúlt két év alacsony áraiért és erős versenyéért. Kihasználhatják megerősödött alkupozíciójukat arra, hogy a saját nézőpontjukból jobb árakat érjenek el. Visszautasíthatják a részvételt azokon a tendereken, amelyeket előnytelennek ítélnek meg.

Ebben a gazdasági ágban sem marad el a Trump-hatás

Az Egyesült Államokban komoly hatással lehet az ágazatra egy új szabályozás, ami a teherautó-sofőrök hivatásos vezetési engedélyét érinti. Fuller idézi Adam Wingfield közúti szállítási szakértő becslését, amely szerint 177 ezer sofőr vesztheti el hivatásos jogsiját. Ez tovább szűkítheti a vállalatok szállítási képességét.

További politikai hatása lehet annak, hogy ismét Donald Trump lett az USA elnöke. Előző regnálása idején végrehajtottak egy jelentős vállalatiadó-csökkentést, és megkezdődött a külföldi importra kivetett büntetővámok bevezetése. Ha az utóbbi folytatódik, az például azzal befolyásolhatja a szállítási ágazat üzletét, hogy sok vállalat készleteket halmozhat fel, mielőtt várakozása szerint az új vámok megdrágítják a behozatalát.

Jelentős bizonytalansági tényező a megválasztott elnöknek az a választási ígérete, miszerint kizsuppolja az Egyesült Államokból az illegális bevándorlókat. A hivatalos statisztikai adatok szerint ugyanis a teherautó-sofőrök 20 százaléka bevándorló. Egy részük legálisan tartózkodik az USA-ban, miközben hírek szerint nem kevesen hamisított vezetői engedéllyel rendelkeznek.

Hogy az ilyen vezetők aránya egy százalék vagy tíz százalék az összes sofőrön belül azt nem lehet tudni. A FreightWaves vezére szerint ha Trump beváltja a bevándorlók üldözésével kapcsolatos ígéreteit, az a teherautó-sofőröket is érintheti. Csökkenhet a számuk, amivel zsugorodhat a fuvarozók szállítási kapacitása.