Az elmúlt évek rossz hírekhez szokott szakértői örömmel jelentik, hogy idén jobb állapotban futhatnak neki a fejlett országok, élükön az Egyesült Államokkal az év végi bevásárlási szezonnak. Az USA-ban az elnökválasztás eredménye homályosítja el némileg a jó kilátásokat.
A fogyasztók valamivel több pénzzel a zsebükben nézelődhetnek a fizikai és az online világ boltjaiban az idei évben, mint az elmúlt években és úgy tűnik, hogy a beszállítói láncok körüli bizonytalanság sem fog már rosszabbra fordulni 2024-ben. Lényegében ez a véleménye Partick Kellehernek, a DHL észak-amerikai piacért felelős igazgatójának, aki a CNBC-nek nyilatkozott.
Összességében úgy látja, hogy a kiskereskedők nagyjából hasonló mennyiségeket szállíttatnak a raktárakban porosodó árukból az üzleteik polcaira, mint tavaly. Miután a szállítás egyfajta előrejelzője a későbbi kereskedelmi forgalomnak sokat mondó, hogy idén több promóciós termék hagyta el a raktárakat a szállító vállalatok járművein, mint tavaly.
Ennek alapján az elmúlt évek ismétlődhetnek meg kissé felerősödve. Az év végi főszezonban a kiskereskedők legfontosabb ajánlataik köré szervezik promócióikat. Ezt a szokásukat vélhetően idén is követni fogják. Az USA kereskedői szövetsége 2,3-3,5 százalékos forgalomnövekedést vár idén az őszi–téli szezonban az egy évvel korábbihoz képest. A vásárlások értéke összességében megközelítheti az ezermilliárd dollárt.
Egy hadsereget vesz fel az Amazon a csúcsszezonra
Az Amazon, a világ legnagyobb e-kereskedelmi piactere egy egész hadsereget, 250 ezer ideiglenesen foglalkoztatott alkalmazottat vesz fel az év végi vásárlási roham kezelésére. Ez nem újdonság, tavaly is hasonlóan várták feladataik megugrását. Ugyanakkor a szakértők úgy vélik, hogy lesz egy nagy különbség az idei és a tavalyi szezon között.
A fekete péntek és a kiber hétfő idején korábban aznapi vagy másnapi kiszállítással kedveskedtek a webáruházak és a házhoz szállítást vállaló hagyományos boltok a vásárlóknak, ám idén ez néhány napra nőhet. Mielőtt azonban ezen bánkódnának az eladók és a vásárlók, érdemes odafigyelni arra is, hogy mi lehet ennek az oka.
A piaci elemzők szerint az, hogy nagyobb mennyiségeket fognak vásárolni az emberek, amelyek összekészítése a raktárakban, csomagolása és címkézése (fulfillment) több időt fog igénybe venni. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján meg lehet értetni a vásárlókkal, hogy pár napot várniuk kell, ha cserébe nagyobb dobozt vagy több csomagot hoz a futár.
Jól jöhet a logisztikai vállalatoknak a hosszabb kézbesítés
Ha néhány napot nyernek a raktározó és szállító vállalatok, azt az előnyükre fordíthatják. Kevesebb embert kell felvenniük a csúcsszezonra, ami jó költségmegtakarítási lehetőség. Sosem lehet kizárni a váratlan (fekete hattyú) eseményeket, ám most úgy látszik, hogy az év végéig folyamatosan növekvő forgalomra számíthatnak a szállítással, logisztikával foglalkozó cégek.
Az Egyesült Államokban, ha mondhatunk ilyet, „kiszámítható bizonytalanságot” jelentett a november 5-ei elnökválasztás kimenetele. Nevezetesen csinos kis felfordulás várható, mivel Donald Trump volt elnök, a Republikánus Párt jelöltje nyer. Ő ugyanis 10-20 százalékos alapvámtarifát akar bevezetni – legalábbis most ezt mondja –, ami előrehozott vásárlásokra ösztönözné embereket.
A vállalatok beszerzései esetén ugyanez lenne a helyzet. Trump a Mexikóban termelő kínai autóipari beszállítókra és az ott gyárat építő BYD termékeire is büntetővámot akar kivetni, ami minden bizonnyal ütközne az észak-amerikai szabadkereskedelmi egyezmény (USMCA) szabályaival. Ugyanakkor egy újabb háború a kínai vállalatokkal szemben dzsungelharc lenne.
Az elmúlt években ugyanis a Trump-, majd a Biden-adminisztráció idején hozott Kína elleni intézkedések miatt számos cég áttelepült semleges területre. Mexikó mellett például akkumulátorgyártók építettek üzemeket Dél-Koreában, más vállalatok Vietnámba emigráltak, amely jó viszonyt ápol az USA-val. A történet végén csinos kis káosz alakulhat ki, ami pont nem hiányzik a szállítási-logisztikai iparnak sem.